Spørg os: Hvordan skal protein-anbefalingerne forstås?
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Spørg os: Hvordan skal protein-anbefalingerne forstås?

1

Nathja spørger, hvordan de daglige anbefalinger inden for protein skal forståes. Få svaret fra vores fitnessekspert, Morten Rene Pederzen.

Spørgsmål:

Hej Morten

Jeg er en kvinde, der træner ekstremt meget. Jeg er kostvejleder, så jeg har godt styr på det. Nu er jeg i gang med at studere viden om fitness, styrketræning og muskelopbygning helt fra bunden af.

Men jeg kom på et spørgsmål, som jeg ikke selv kan svare på - måske kan du. Det handler om muskelopbygning/protein. Nu er det jo sådan, at det findes i alle fødevarer næsten.

Mit spørgsmål er så om den daglige anbefaling på 1,5 til 2 gram protein per krops kg. kun er fra animalske produkter/kød og mejeriprodukter, eller tæller alle proteiner med som også er i brød, grøntsager, nødder, frugter osv.?

Hilsen

Nathja

Svaret på spørgsmålet:

Alle proteiner tæller, men til hvert måltid skal der være lidt animalsk protein, så du får alle essentielle aminosyrer med, og de findes ikke vegetabilsk - muligvis kun i tang.

Det har også vist sig, at man vokser mere på bøffer end på bønner, så animalsk er sikkert bedst for de fleste. Måske ligger spændet i proteinindtagelse mellem 1,5 og 4 gram protein. Det må hver enkelt eksperimentere lidt med.

Hilsen

Morten

About Author

Morten Rene Pederzen har brugt hele sit liv på sundhed og træning. I dag lever han af at undervise, træne, motivere og coache andre mennesker, der vil ændre eller forbedre deres krop eller psyke.

1 kommentar

  1. Jonathan Vela on

    Hejsa!
    Jeg kunne godt taenke mig at hoere hvilke studier der anbefaler 4g protein? Den er jeg ikke stoedt paa endnu.. 🙂

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.