Spørg os: Hvordan opbygger jeg muskelmasse mest effektivt?
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Spørg os: Hvordan opbygger jeg muskelmasse mest effektivt?

1

20-årig Mathias ønsker, at øge sin muskelmasse, men han føler ikke, at han får de ønskede resultater med den nuværende træning. Hvordan kan han optimere sin træning og kost? Få svaret fra vores fitnessekspert, Morten Rene Pederzen.

Spørgsmål:

Hej Morten

Jeg er en ung fyr på snart 20 år der, grundet arbejdsløshed, er velsignet med masser af tid til at træne. Jeg træner tre gange om ugen (Mandag, onsdag og fredag).

Rent udstyrsmæssigt kan jeg kun prale af to håndvægte på en samlet vægt af 18 kg. Jeg har trænet i et godt stykke tid nu, men synes ikke, at jeg opnår de resultater, jeg gerne vil opnå med henblik på at opbygge muskelmasse. Jeg er ikke bange for hårdt arbejde og at tage fat, men jeg vil jo heller ikke lave forkert arbejde. Så nu spørger jeg altså dig.

Min træning starter ud med konditionstræning, som består af løb og enkelte øvelser. Så har jeg lidt maveøvelser og en øvelse til den øverste del af ryggen - også mine skuldre trænes her.

Derefter trænes triceps og bryst (4x7).
Dernæst biceps - 2x7 plus 1x5 (med ekstra kg).
Herefter mave og bryst (Mavebøjninger 3x15 og bænkpres med håndvægte 3x10).
Og til sidst ryg.

Det er sådan set mit program. Jeg gør gerne det, at efter jeg har lavet mine set, så maxer jeg ud, altså jeg giver den et ekstra sæt, indtil jeg ikke kan mere, og så træner jeg lidt mere. Er det en fejl?

Noget andet jeg vil høre dog om, er din holdning til protein. Skal jeg investere i proteinpulver og shakes, eller kan jeg nøjes med at spise en god mængde tun, som jeg gør det i dag. Hvornår skal denne tun optages for det bedste resultat - Før, under eller efter træning?

På forhånd tak.

Hilsen

Mathias

Svaret på spørgsmålet:

Du skal have et program, hvor du træner hver muskelgruppe cirka to gange ugentligt. De skal være delt op, så du også får min to dages hvile mellem hver muskelgruppe, for eksempel bryst, skulder, triceps - mandag og torsdag.

Du skal nok også finde et sted med større vægte, så du kan presse dig helt ud. Snart er dine vægte for små til at give vækst. Det er kun, hvis du progressivt øger vægten, at dine muskler vokser.

Protein plus kulhydrat lige efter træning er godt. Jeg synes selv, at en shake fungerer bedst, men en banan og noget tun kan også bruges.

Hilsen

Morten

About Author

Morten Rene Pederzen har brugt hele sit liv på sundhed og træning. I dag lever han af at undervise, træne, motivere og coache andre mennesker, der vil ændre eller forbedre deres krop eller psyke.

1 kommentar

  1. Birger jensen on

    Hej
    Mit spørgsmål handler om min mave.
    jeg er 47 år vejer 75 kg og er 180 cm høj.
    Jeg træner motionsboksning 2 gange om ugen og lidt fodbold ind imellem
    Men min mave ligner stadig en lille fodbold ikke så fed men mere ølmaveagtig(jeg drikker ikke)
    Jeg spiser almindeligt rugbrød morgen og frokost og synes jeg får almindelig aftensmad
    jeg kan jo mærke at der er masser af mavemuskler indenunder og når jeg spænder kan jeg kun lige få fat i huden.
    Kan det ha noget med kosten at gøre
    mvh
    Birger Jensen

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.