Forbrugere i både Europa og USA er blevet mere glade for økologiske varer. I 2010 steg salget nemlig. USA har den største markedsværdi på 29 mia. dollar.
Økologien vokser i den grad i hele verden. Efterspørgslen på økologiske varer i 2010 steg i både Europa og USA, viser nye internationale tal.
I USA steg salget med otte procent i forhold til 2010 og dermed rundede salget et rekordhøjt beløb på 29 mia. dollars.
"Det tegner godt, at de europæiske og amerikanske forbrugere købte flere økologiske varer i 2010, efter at salget stagnerede i flere lande i kriseåret 2009," siger Kirsten Lund Jensen, teamleder i Landbrug & Fødevarer, og hun uddyber:
"Den positive økologi-trend hos forbrugerne ser ud til at fortsætte i 2011, og det betyder, at der ligger et stort potentiale for øget eksport for de danske virksomheder."
Foruden USA var salget også rekordhøjt i Frankrig, Tyskland, Østrig og Schweiz.
Nedgang i Storbritannien
I Storbritannien var 2010 dog ikke noget år, der stod i økologi-rekordernes tegn. Tværtimod faldt salget, og Storbritannien er især et stort marked for dansk økologi, hvilket har kunnet mærkes hos eksportvirksomhederne.
"Men der er for en stor dels vedkommende blevet kompenseret for tabet på det engelske marked ved forøget salg på andre europæiske markeder. Især tyskerne og franskmændene har vist forøget interesse for dansk økologi," siger Kirsten Lund Jensen.
Tallene for økologi-salg i Danmark er endnu ikke offentliggjort, men man forventer en vækst i 2010 på omkring otte procent.
Kilde: Foodculture.dk