Undersøgelse: Så meget søvn skal børn have
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Undersøgelse: Så meget søvn skal børn have

0

Flere end hvert tredje danske barn i alderen 7-18 år sover for lidt. Det viser en ny, stor undersøgelse fra Rockwool Fonden.

Halvdelen af danske børn i aldersgruppen 7-9 år får ikke søvn nok. Og når man kigger på aldersgruppen 7-18 år, så får hvert tredje barn for lidt søvn.

Det viser en ny, stor undersøgelse, der er foretaget af Rockwool Fonden.

Så meget skal børn sove

Søren Berg, der er associeret professor i medicin ved Universitetet i Lund og læge på søvnmedicinsk klinik, ScanSleep, fortæller, at:

- Børn på 0-3 måneder bør sove 16-20 timer i døgnet.
- Børn på 3-12 måneder bør sove 11-16 timer i døgnet.
- Børn på 1-3 år bør sove 12-13 timer i døgnet.
- Børn på 3-5 år bør sove 11-12 timer i døgnet.
- Børn på 5-10 år bør sove 10-11 timer i døgnet.
- Børn på 7-12 år bør sove 9-10 timer i døgnet.
- Børn på 13-18 år bør sove 8-10 timer i døgnet.

For lidt søvn skal tages alvorligt

Hvis dit barn sover for lidt, så bør du tage det alvorligt. Det er nemlig vitalt, at børn sover tilstrækkeligt. Det fortæller sundhedsplejerske Else Guldager.

"Søvn giver energi, og når børn sover, producerer hjernen mere væksthormon, immunapparatet stimuleres, "hjernen rydder op" og har andre signalsubstanser end om dagen. Når vi sover, hæmmes mange af kroppens impulser, og det har stor betydning for, at vi er godt tilpas, når vi er vågne. Og det gælder både voksne og børn."

"Alt efter dit barns alder kan for lidt søvn resultere i irritabilitet (dit lille barn bliver "pjevset"), større børn kan få koncentrationsbesvær, dårligt humør og nedsat indlæring."

Sådan opnås en god søvnrytme

"Det er klogt at følge den samme rytme ret så stramt både i hverdagene og i weekenderne. Lys og mørke er også vigtige elementer. Mørke påvirker søvntilbøjeligheden, så man bliver døsig og tilsvarende sker med lys, at man påvirkes til overfladisk søvn. Derfor skal soverummet være mørkt."

"Ned i tempo en times tid inden sovetid. Krop og sjæl skal gøres parat til søvn. Stop for TV, computerspil, telefonsamtaler mv. Er der TV, som børnene gerne vil se, så kan det jo ofte ses på nettet på et senere tidspunkt. Aftal evt. med børnene, hvornår det ønskede program kan ses i stedet," slutter Else Guldager fra sundhedsplejersken.dk.

Kilde: DR.dk

About Author

Vi skriver både fitness nyheder og større artikler omkring en masse forskellige emner inden for træning og sundhed. Hvis du er på jagt efter gode tilbud, kan du finde nogle her: Proteinpulver - FiveFingers - Fitnesscentre

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.