Undersøgelse: Sammenhæng mellem fysiske og mentale gevinster
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Undersøgelse: Sammenhæng mellem fysiske og mentale gevinster

0

Forsøg med mus har vist, hvorfor kroppen rent mentalt reagerer positivt på motion. Forskerne afslører nu, at der er en klar sammenhæng mellem de fysiske og mentale gevinster.

Alle celler i kroppen består af mitokondrier, der bedst kan relateres til kraftværker, eftersom de har til opgave, at omdanne næringsstoffer til energi, således, at cellerne fungerer optimalt.

Tidligere resultater viser, hvorfor man kan forbedre sig fysisk

I tidligere undersøgelser har man kunnet konstatere, at regelmæssig træning har øget antallet af mitokondrier i muskelcellerne.

Det har blandt andet dannet grundlag for, hvorfor man kan øge udholdenheden og styrken, hvis man træner kontinuerligt, uanset træningsformen.

Det mentale bliver også påvirket positivt

Igennem længere tid har det været kendt, at træning også virker gavnligt rent mentalt i forhold til blandt andet at forebygge stress og depression.

Tidligere har det været vanskeligt, at belyse, hvorfor det hænger sådan sammen. Men nu har forskere fra University of South Carolina offentliggjort en mulig forklaring.

Studie med mus viser spændende resultater

I et studie med mus har man tydeligt set, at regelmæssig træning har øget antallet af mitokondrier i hjernecellerne.

Forskerne peger i denne forbindelse på, at netop dette er med til at forstærke udholdenheden under træning, således, at hjernen bliver mindre påvirket af træthed, der resulterer i en dårligere ydeevne rent fysisk.

"Resultaterne kan føre til bedre atletiske præstationer gennem reduceret mental og psykisk udmattelse," skriver forskerne i en pressemeddelelse fra The American Physiological Society, ifølge Videnskab.dk.

"De kan også føre til udvidet brug af træning som en terapeutisk mulighed for at svække de negative effekter af ældning, og til at behandle eller forebygge neurodegenerative sygdomme."

Klar sammenhæng mellem reaktion i hjernen og musklerne

I undersøgelsen delte man en række mus op i to grupper. I den ene gruppe, som var træningsgruppen, løb musene på en trædemølle i én time om dagen, seks dage om ugen.

Den anden gruppe fik samme behandling til hverdag, men når den første gruppe skulle træne, blev den sidste gruppe i deres bure.

Da der var gået otte uger, valgte forskerne at undersøge hjernen og muskelvævet hos nogle udvalgte mus i begge grupper.

Samtidig fik nogle af disse også testet deres udholdenhed. Ganske som ventet havde fitness-musene flere mitokondrier i muskelvævet end de mus, der ikke var synderligt fysisk aktive.

Den øgede produktion af mitokondrier kom også til udtryk gennem bestemte genudtryk.

Klar fremgang for fitness-musenes udholdenhed

De mus, der dyrkede regelmæssig motion seks dage om ugen, kunne efter træningsugerne præstere at løbe i 126 minutter, før de blev ramt af træthed.

Før de faste træningspas blev fastlagt, kunne de vel at mærke kun løbe 74 minutter i træk. Den anden gruppe mus var placeret i status quo.

Forskerne mener ud fra resultaterne, at fysisk træning øger antallet af mitokondrier i hjernen i nogenlunde samme stil, som det har en gavnlig effekt på antallet af mitokondrier i musklerne.

Kilde: Videnskab.dk - Foto: Sparta

About Author

Vi skriver både fitness nyheder og større artikler omkring en masse forskellige emner inden for træning og sundhed. Hvis du er på jagt efter gode tilbud, kan du finde nogle her: Proteinpulver - FiveFingers - Fitnesscentre

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.