Undersøgelse: Halvér din træning og opnå større resultater
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Undersøgelse: Halvér din træning og opnå større resultater

0

Et nyt forskningsprojekt fra Institut for Idræt på Københavns Universitet viser, at man kan blive bedre og sundere ved at halvere sin træning.

Det lyder umiddelbart som ren magi, men ikke desto mindre har et forskningsprojekt fra Institut for Idræt på Københavns Universitet vist, at motionsløbere vil opnå en væsentlig bedre præstationsfremgang og en øget sundhed, hvis de intensiverer træningen og samtidig halverer mængden af træning.

Opskriften på succes - 10-20-30

Nye forsøg viser, at træningsformen "10-20-30" er enormt effektiv. Den går i korte træk ud på, at man spurter i 10 sekunder, løber i 20 sekunder i moderat tempo og løber 30 sekunder langsomt tempo i hvert minut.

Resultatet: Hurtigere tid og lavere blodtryk

18 testdeltagere gennemførte et syv ugers træningsforløb, hvor de benyttede dette nye træningskoncept og samtidig blev overvåget nøje af forskere.

"Løbere har opnået en 4 procents stigning i deres konditionstal. Gennemsnitligt forbedrede de deres 5-km tid på næsten et minut (fra 23 min. og 4 sek. til 22 min. og 16 sek.) og havde en præstationsfremgang på 21 sekunder på et 1500-meter løb. Samtidig havde de et fald i blodtrykket og lavere total kolesterolmængde i blodet - altså en væsentlig forbedret sundhedsprofil," forklarer professor Jens Bangsbo, der leder forskningsprojektet på Institut for Idræt på Københavns Universitet.

Større effekt end forventet

Mange motionister har oplevet, at de ikke forbedrede sig eller at de har døjet med manglende motivation, grundet for lidt tid i hverdagen. Men med denne nye tendens, kan man skabe gode resultater med en lille indsats, hvis man har en travl hverdag.

"Vi havde en forventning om at denne type af træning ville forbedre motionisterne, men ikke at effekten var så stor. Træningen som tog ca. en halv time tre gange om ugen var yderst effektiv, selv om den intense del kun varede 2 - 3 minutter pr. træningsgang," siger professor Jens Bangsbo, der tilføjer, at man ikke registrerede forandringer hos en kontrolgruppe, som fortsatte den normale træning under overvågning af forskere.

Forskningsprojektet fortsætter med flere testpersoner

Forskerne har nu fået endnu mere grundlag for at undersøge disse tendenser, og derfor har de samlet omkring 300 motionister, hvoraf en del af disse vil være nystartede motionister, så man kan undersøge, om de vil tage positivt imod 10-20-30-træningen.

Her fokuserer man både på sociologiske og psykologiske elementer. Man har også fundet testpersoner, som er alt fra 25 til 55 år, men hovedsageligt 30- til 40-årige, hvor man tidligere har oplevet et stort frafald, grundet manglende tid og motivation. Det store forskningsprojekt ventes afsluttet i december måned 2011.

Kilde: Københavns Universitet

Foto: Sparta

About Author

Vi skriver både fitness nyheder og større artikler omkring en masse forskellige emner inden for træning og sundhed. Hvis du er på jagt efter gode tilbud, kan du finde nogle her: Proteinpulver - FiveFingers - Fitnesscentre

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.