Rapport: Børn indtager for meget sukker
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Rapport: Børn indtager for meget sukker

0

Fødevareinstituttet på Danmark Tekniske Universitet har udgivet en rapport, der viser, at børn indtager for meget tilsat sukker.

På Danmark Tekniske Universitet har Fødevareinstituttet skrevet en rapport, der bygger på 791 børns madvaner. Det største fokus har ligget på børn fra otte til ti år samt de ældre 12-14-årige.

Helt overordnet viser undersøgelsen, at børnene spiser ganske fornuftigt. Men samtidig spiser en del børn for meget mættet fedt og for meget tilsat sukker. Det resulterer også i, at de opnår for lidt energi fra deres måltider i løbet af deres skoledag.

Sukkerfuldt morgenmad - en succes blandt børnene

Til morgenmad har pålægschokolade eller Nutella på et almindelig hvidt franskbrød vist sig, at være et stort hit blandt begge grupper af børn.

Herudover indtager begge grupper af børn også for lidt frugt og grønt, og noget overraskende viste resultaterne også, at børnene fra otte til ti år indtog mere frugt og grønt i forhold til de ældre 12-14-årige børn. Ifølge ernæringsanbefalingerne skulle det nemlig stige i stedet.

Mellemmåltiderne i skolen nedprioriteres

Især for meget tilsat sukker fra eksempelvis kiks, slik, sodavand og saftevand, lider begge børnegrupper under, og det er især mellemmåltiderne i skolen, hvor der slækkes på kvaliteten.

Efter at det stod klart, hvor der skulle sættes ind i forhold til børns madvaner, har man kunnet opstille følgende anbefalinger til skolebørns mad:

  • Morgenmadens brød bør erstattes af fuldkornstyper, og sukkerrigt pålæg bør erstattes af mager ost og kødpålæg samt frugt og grønt som pålæg. Søde og fuldkornsfattige morgenmadsprodukter bør erstattes af havregryn eller andre fuldkornsprodukter.
  • Mellemmåltiderne bør forbedres ved at indtaget af slik, kager, is og snacks reduceres og erstattes af frugt, grønt og fuldkornsprodukter.
  • Til frokosten bør hovedsageligt anvendes fuldkornsprodukter, uanset om frokosten består af smørrebrød eller fastfood. Indtages smørrebrød, bør fiskepålæg anvendes ofte, og magre kød- og ostepålægstyper bør foretrækkes. Indtaget af frugt og grønt til frokost bør øges, enten som pålæg eller som tilbehør. Saltindtaget bør begrænses.
  • Indtaget af søde drikke bør reduceres og erstattes af vand. Søde drikke bør ikke indtages til hverdagsmåltiderne, men bør serveres kun ved særlige lejligheder. Mælken bør være mager mælk som mini-, skummet- eller kærnemælk, og ikke kakaomælk.

Kilde: foodofLIFE.dk

About Author

Vi skriver både fitness nyheder og større artikler omkring en masse forskellige emner inden for træning og sundhed. Hvis du er på jagt efter gode tilbud, kan du finde nogle her: Proteinpulver - FiveFingers - Fitnesscentre

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.