Færre smerter med seks minutters træning
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Færre smerter med seks minutters træning

0

Du behøver kun at træne seks minutter om ugen for at reducere dine nakke- og skuldersmerter, viser ny forskning.

Hele 80 procent af de kontoransatte døjer med smerter i nakken og skuldrene, men det kan bare seks minutters træning afhjælpe, viser en undersøgelse foretaget af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, NFA.

Tre forsøgsgrupper

Forskerne delte forsøgsdeltagerne, som alle døjede med smerter både nakken og skuldrene, op i tre grupper. Den ene gruppe skulle styrketræne med elastikker i kun to minutter fem gange om ugen igennem ti uger, mens den anden skulle træne med elastikkerne i 12 minutter fem gange om ugen i nøjagtig samme periode.

Den tredje gruppe var udpeget som en kontrolgruppe, som dermed ikke skulle gennemføre øvelserne i de ti uger.

Resultatet af undersøgelsen

I de to aktive træningsgrupper endte forsøgspersonerne med at træne tre gange om ugen i gennemsnit, men det mest bemærkelsesværdige var, at samtlige kunne melde om færre smerte.

Samtidig kunne det konkluderes, at der stort set ingen forskel var på dem, der trænede i to minutter og den gruppe, der skulle træne helt op til 12 minutter per gang.

"De fik stort set det samme ud af det. Så selv to minutters træning tre gange om ugen batter altså noget," fortæller seniorforsker Lars L. Andersen, der var hovedansvarlig for undersøgelsen.

"Det kræver ikke andet end en træningselastik og en smule instruktion i øvelserne. Arbejdsgiveren kunne passende købe elastikken til medarbejderne - den er billig, og måske vil træningen kunne spare nogle medarbejdere for sygedage, og så er pengene hurtigt tjent ind. Vi ved, at et godt psykosocialt arbejdsmiljø og det at træne sammen med kolleger gør det lettere at holde fast i at træne. Et godt råd er at tilbyde træning til alle medarbejdere på virksomheden, ikke kun til dem, der har ondt. Så bliver det en hyggelig og aktiv to minutters pause fra arbejdet," uddyber han.

Chefen for HR og arbejdsmiljø i Dansk Erhverv er overrasket

Det kom som en overraskelse for chefen for HR og arbejdsmiljø i arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv, Rikke Ørum, at det ikke kræver mere end en elastik for at kunne gøre en stor forskel.

"Jeg var klar over, at træning med elastik er en enkel måde at træne mod nakkeproblemer, men jeg havde ikke bemærket, at så få minutter kunne gøre det. Det er en rigtig interessant og vigtig oplysning. Vi har tidligere kørt en kampagne over for vores medlemmer, der satte fokus på netop nakke- og skulderproblemer blandt medarbejderne som følge af computerarbejde, og de her nye resultater kan godt få os til at overveje at gøre det igen. Det er væsentligt at få ud, at der ikke skal mere til."

Træningselastikker er for billigt sluppet, mener konsulent

Arbejdsmiljøkonsulent i HK Svend-Erik Hermansen mener, at arbejdsgiverne tager for let på problemet, hvis de nøjes med at udlevere nogle træningselastikker til medarbejderne.

"Det er da udmærket, at træning med elastikker kan hjælpe mod smerter i nakken og skuldrene, men det er altså langt mere interessant at finde ud af, hvorfor fire ud af fem kontoransatte får de her smerter og allervigtigst finde ud af, hvordan det kan undgås. Det er her, arbejdsgiverne skal sætte ind."

Kilde: 24 Timer

About Author

Vi skriver både fitness nyheder og større artikler omkring en masse forskellige emner inden for træning og sundhed. Hvis du er på jagt efter gode tilbud, kan du finde nogle her: Proteinpulver - FiveFingers - Fitnesscentre

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.