Danskerne dyrker motion som aldrig før
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Danskerne dyrker motion som aldrig før

0

Knap hver tredje dansker dyrker moderat til hård fysisk træning mindst fire timer om ugen. Det viser nye fra Statens Institut for Folkesundhed.

Interessen for at dyrke motion har aldrig været større i danskernes hverdag end den er i dag, viser nye tal fra Statens Institut for Folkesundhed.

Ifølge statistikken dyrker næsten hver tredje voksne over 16 år motion mindst fire timer om ugen.

Det er en stigning på seks procent i forhold til 2000, mens det er 12 procent flere end det var tilfældet tilbage i 1987.

"Det er blevet moderne at være veltrænet, blandt andet fordi medierne fokuserer meget på sundhed. Flere er i dag opmærksomme på, at når de på arbejdet sidder stille foran computeren, så er det vigtigt at få rørt sig i fritiden," forklarer Stig Eiberg ifølge Ritzau, der er cand.scient. og ph.d. i idræt på Syddansk Universitet og Statens Institut for Folkesundhed.

Løb, cykling og fitness er blandt favorit-motionsformerne

De motionsformer, der især tiltrækker danskernes opmærksomhed er løb og cykling, mens fitnesscentrene også bidrager til at medlemmerne kan komme og bruge deres maskiner, når det passer i kundernes hverdag.

"Motion er ikke længere noget, der udelukkende dyrkes på hold. Tværtimod kan det lade sig gøre næsten døgnet rundt, og den udvikling bidrager fitnesscentrene til," forklarer Stig Eiberg.

Stadig for mange inaktive danskere

På trods af det positive resultat, er der 14 procent af danskerne, der er fysisk inaktive i deres fritid.

Det er færre end for 25 år siden, hvor næsten hver fjerde foretrak at blive hjemme, men Sundhedsstyrelsen mener, at det stadig er for mange.

"Der er fortsat plads til forbedringer. Især er det bekymrende, at der sker en polarisering i disse år, hvor fysisk inaktive er endnu mere inaktive end tidligere," mener Tue Kristensen, som er akademisk medarbejder i Sundhedsstyrelsen.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger

Anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen lyder på mindst 30 minutters daglig træning af moderat intensitet.

Mens man skal sørge for at træne med høj intensitet, hvor pulsen virkelig kommer på arbejde, to til tre gange om ugen.

About Author

Vi skriver både fitness nyheder og større artikler omkring en masse forskellige emner inden for træning og sundhed. Hvis du er på jagt efter gode tilbud, kan du finde nogle her: Proteinpulver - FiveFingers - Fitnesscentre

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.