Top-10: Dårlige undskyldninger for ikke at træne
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Top-10: Dårlige undskyldninger for ikke at træne

0

Der er efterhånden ingen grænser for, hvad folk bruger som undskyldninger for ikke at træne.

Fitness-guide.dk har samlet ti af de mest velkendte grunde til at holde motionen på afstand.

1. Jeg har ingen energi til at træne

Med mindre at du er syg, så holder denne forklaring ganske enkelt ikke. Mange undersøgelser viser, at du rent faktisk opnår mere energi ved at motionere. Samtidig er motion kombineret med generel sund levevis med til at øge din energi i fremtiden, hvilket betyder, at du lever længere.

Det er også et rigtigt godt udgangspunkt, at du sørger for, at få nok søvn, så du generelt har et højt energiniveau allerede, når du vågner. Hvis du fra dagens start skylder i søvnbanken, er resten af dagen op ad bakke.

2. Jeg har ikke tid til at træne

Mange har den holdning, at de nedprioriterer motion, fordi de ikke har tid. De har måske mange gøremål på arbejdet, som betyder, at de ikke kan finde tid. Men det er en stor fejl, at kvitte motionen til fordel for mere arbejde.

Du vil nemlig være meget mere effektiv og bedre til at tænke, når du har dyrket motion eller trænet. Derfor vil du opleve, at du kan løse opgaverne i hverdagen meget hurtigere end hvis du slet ikke dyrkede motion.

3. Jeg gider ikke, at træne i dette vejr

Vejret er også en stor undskyldning for mange. Det gode gamle ordsprog lyder "Der findes ikke dårligt vejr, kun dårlig påklædning", og det har vi alle hørt til hudløshed. Men ikke desto mindre er det fuldstændigt rigtigt.

Jamen, det regner! Så tag varmt tøj på, og træn igennem. Du kan tænke på, at der venter dig et varmt bad, når du kommer hjem.

Jamen, der er modvind! Se det som en udfordring. Jubii, nu kan jeg træne endnu mere effektivt og får noget modstand i min træning. Brug det som et værktøj til at skabe en varieret træning.

Jamen, det sner! Hvis det er helt umuligt for dig, at træne udendørs, findes der heldigvis indendørstræningsfaciliteter som eksempelvis det lokale fitnesscenter, den lokale sportshal eller den lokale svømmehal.

Jamen, det er for varmt! Søg ind, hvor det oftest er lidt mildere, eksempelvis i en skov, hvor du kan løbe i skyggen. Eventuelt kan du løbe ved strandkanten, hvor det lufter og samtidig snuppe en dukkert og blive "født på ny".

4. Jeg er ikke i humør til at motionere

Denne undskyldning holder heller ikke vand. En række undersøgelser viser nemlig, at kroppen frigiver lykkehormoner i hjernen, der nærmest gør os "høje". Derfor kan du altså få et fantastisk humør ved at motionere hyppigt.

5. Jeg er i for dårlig form til at træne

Alle mennesker er født til at skulle bruge deres kroppe. Derfor er ingen i for dårlig form til at motionere. Det handler bare om at få sammensat et program, der virker overskueligt. Hvis du bliver forpustet af at løbe, så start med at gå en tur. Dernæst kan du powerwalke.

Du kunne også sætte sig op på cyklen, og så langsomt øge tempoet, ligesom du kunne hoppe i vandet og svømme nogle baner. Her bliver din vægt holdt oppe af vandet og du kan selv styre tempoet og tage de fornødne pauser.

6. Jeg har ikke råd til at motionere

Der er ingen, der tvinger dig til at investere i det seneste udstyr hver måned. Du behøver egentlig blot noget simpelt udstyr, før du kan træne, så er du i gang.

I princippet kan du træne barfodet på stranden eller hoppe i vandet og svømme. Så er du allerede i gang. Hvis du så får blod på tanden, kan du senere udbygge dit grej, når økonomien og motivationen går hånd i hånd.

7. Jeg synes, at det er kedeligt at træne

Er du vant til at gå eller løbe den samme tur flere gange om ugen? Der har du svaret. Sørg for at variér din træning. Du kan dyrke en masse forskellige sportsgrene fx løb, cykling og svømning. På den måde træner du også forskellige muskelgrupper.

Men du kan også holde dig til eksempelvis løb, og så blot løbe en ny rute hver gang eller indlægge nogle små opgaver til dig selv, hvor du eksempelvis laver udfaldsskridt, løber op af nogle trapper, laver intervalløb eller lignende.

8. Jeg er skadet i øjeblikket

Det ville selvfølgelig være komplet dumt, at belaste det område, hvor du er skadet. Men det betyder ikke, at du skal gå fuldstændigt standby.

Det kommer selvfølgelig an på, hvor skaden er, men du kan som regel træne på anden vis, hvis det drejer sig om en fod, kan du eksempelvis styrketræne din overkrop eller lignende.

9. Jeg gør det i morgen

At udsætte motionen er én af de største brølere, du kan begå. Hvis du ikke er klar på at begynde med at træne bare en lille smule i dag, er du det heller ikke i morgen. Det handler om at mande sig op, og slå hul på bylden.

Du behøver ikke, at løbe et maraton - start med små skridt og lad være med at sammenligne dig med andre. Det er ingen konkurrence - se det som en sejr, at du er kommet i gang og sæt hele tiden nye mål, som er overskuelige at realisere.

10. Jeg vil ikke træne i et fitnesscenter

Det er helt fint, hvis du ikke ønsker, at opholde dig i det lokale fitnesscenter. Så kan du heldigvis glæde dig over, at du kan åbne din hoveddør og præsentere dig selv for det største center, du kan dyrke fitness i af alle - nemlig naturen.

Hvad end du bor i storbyen eller ude på landet, er der altid muligheder for at dyrke motion og træne. Forskning viser også, at udendørstræner giver vores humør endnu et boost, mens du samtidig får en masse sunde D-vitaminer fra solen, hvis den vel at mærke skinner.

Hvad synes du om disse undskyldninger og mangler vi nogen undskyldninger på listen?
- Giv din kommentar i feltet herunder!

About Author

Vi skriver både fitness nyheder og større artikler omkring en masse forskellige emner inden for træning og sundhed. Hvis du er på jagt efter gode tilbud, kan du finde nogle her: Proteinpulver - FiveFingers - Fitnesscentre

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.