D-vitamin – sund hele livet

D-vitamin – sund hele livet

1

Fitness-guide.dk’s ernæringsekspert, Jeanette Nothorius, har i denne artikel stillet skarpt på D-vitamin. Hvorfor er det vigtigt og hvad anbefales?

D-vitamin hører ind under de fedtopløselige vitaminer. Disse vitaminer ophobes i vores fedtvæv og kan opbevares i længere tid, før de enten nedbrydes eller udskilles.

D-vitaminet kan dannes i huden ved at kolesterol laver forstadiet til vitaminet og sollys (ultraviolet lys) omdanner forstadiet til selve D-vitaminet.

Dernæst kan vi indtage vitaminet via kosten, men i meget små mængder, hvorved vi er meget afhængige af sollyset eller ved at tilføre det via tilskud.

Hvorfor er D-vitamin så vigtigt?

D- vitamin kan også opfattes som et prohormon, der i vores organisme omdannes til et hormon, der har betydning for mineraloptagelsen. Vores kroppe kan ikke bruge den kalk (calcium), som vi optager i maden uden D-vitamin.

Så hvis vi i løbet af vinteren begynder at mangle D-vitamin, på grund af den manglede sollys, så kan vi ikke udnytte kalken fra maden. Hvilket har betydning både for vores knogler og muskler.

Musklerne vil reagere langsommere og kalk bruges sammen med fosfor til, at gøre vores knogler hårde og modstandsdygtige ved fald.

Undersøgelser viser, at op til 40 % af alle danske kvinder kommer ud for et brud i enten håndled, rygsøjle eller hofteleddet inden de når 70 års alderen. Dette sker på baggrund af Osteoporose (Knogleskørhed), fordi deres knogler ikke er stærke nok.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at personer over 70 år, plejehjemsbeboere og personer i øget risiko for osteoporose (knogleskørhed) uanset alder indtager 20 ug D-vitamin dgl. i kombination med 800-1000 mg kalk (calcium).

Samt 10 ug D-vitamin til børn fra 0-2 år, gravide, børn og voksne med mørk hud eller som bærer tildækkende tøj om sommeren eller folk, der undgå sollys.

Sundhedsstyrelsen anbefalinger fastslår, at personer med en almindelig sund livsstil med moderat sol om sommeren, almindelig sund kost med fiskeindtag og evt. en vitaminpille har meget lille sandsynlighed for, at få symptomgivende D-vitaminmangel. Derfor skal disse personer heller ikke rutinemæssigt have målt D-vitamin. (1)

Forskning viser, at danskerne lider af stor mangel på D-vitamin

Der er på Vejle Sygehus foretaget en forskningsundersøgelse på 18.000 danskere i alle aldersgrupper. Denne undersøgelse viste, at 45 % af de undersøgte led af mangel på D-vitamin, dette fastslår overlæge Henrik Hey.

Han afviser Sundhedsstyrelsens anbefalinger om, at danskere, der spiser sundt, kan få nok D-vitamin fra sund kost og solens stråler. Dette fordi de fleste D-vitaminer kommer fra fisk, som der ødelægges, når vi tilbereder fisk.

Skal vi have nok D-vitamin fra solen, skal vi ifølge Henrik Hey opholde os i solen det meste af dagen, undtaget når solen er stærkest mellem klokken 12-15. (2/3)

D-vitamin mangel og udvikling af kroniske sygdomme

Der er på verdensplan enighed hos læger og forskere om, at der vil være mindre risiko for, at udvikle forskellige livsstilssygdomme som kræft, gigtlidelser, sklerose, sukkersyge og hjerte-karsygdomme ved, indtagelse af tilstrækkeligt D-vitamin. Der er dog uenighed om mængden af D-vitamin.

Overlæge Henrik Hey mener, at en indtagelse på op til 50 ug om dagen er nødvendig for, at vi får nogen effekt ud af vitaminet. Dette strider meget imod sundhedsstyrelsens anbefaling på mellem 5-10 ug dagligt.

Henrik Hey bygger sin teori på sin egen undersøgelse på Vejle Sygehus, samt nyere undersøgelser fra Amerika, hvor en forsker ved navn William B. Grant har bevist, at man ved at optimere D-vitaminet, kan reducere nye kræfttilfælde med op til 30 %.

Henrik Hey tester også D-vitamin på Type 2 diabetes, hvor der i undersøgelsesgruppen er 90 % overvægtige. Dette gør han på den baggrund, at D-vitamin stimulerer betacellerne i bugspytkirtlen til at danne insulin og samtidig hjælper vitaminet ved forbrænding af sukkeret i musklerne. På den baggrund mener Henrik Hey også, at fedme kan forbygges og afhjælpes med en kombination af D-vitamin-tilskud og motion.

D-vitamin under mikroskop

D-vitamin og immunforsvaret

Ved det Sundhedsvidenskabelige fakultet på Københavns Universitet, har professor Carsten Geisler stået i spidsen for ny forskning, der viser, at vores immunforsvar har brug for D-vitamin for at fungere.

Vi er alle udstyret med de såkaldte dræber-T-celler, som vi bruger til at bekæmpe vira, bakterier og kræft med. Disse dræber-T-celler er meget afhængige af D-vitamin, og kan ikke “starte” arbejdet uden D-vitamin.

De skal bruge D-vitamin til at dele sig til en hær af T-celler, som kan kæmpe imod det fjendtlige element. Derfor giver et mangel på D-vitamin et dårligt immunforsvar, som rammer mange danskere henover vinteren, hvor det lagrede D-vitamin fra sommers sollys er brugt op. (4)

Min erfaring og anbefaling af D-vitamin

Jeg er selv en af de mange danskere, der trodser Sundhedsstyrelsens anbefalinger og dagligt tager et tilskud D-vitamin med calcium fra december til marts. Selvom både min kost er sund og indeholder fisk flere gange om ugen.

Dette sker på baggrund af alle de negative forskningsresultater af D-vitamin-mangel og med den viden, at der skal store mængder D-vitamin til, for at overdosere og forgifte sig selv. Undersøgelser viser, at indtagelse på 10-45 ug dagligt er uden bivirkninger.

Skulle du ikke være tryg ved at springe ud i selv, at begynde at dosere vitaminer og mineraler. Så gå til lægen og bed om en helbredsundersøgelse, hvor du får undersøgt din vitamin-tilstand og dernæst enten får hjælp af lægen eller en fagmand på området til dosering.

Kilder:

1: http://www.sst.dk/Sundhed%20og%20forebyggelse/Ernaering/D-vitamin.aspx

2: http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/
TIDLIGERE_NUMRE/2010/UFL_2010_36/UFL_2010_172_36_2482

3: http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/Artikelvisning?pUrl=/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2009/UFL_2009_26/UFL_2009_171_26_2179

4: http://videnskab.dk/composite-3975.htm

About Author

Jeanette Nothorius er uddannet fitness instruktør og uddannet i Human ernæring med speciale i fysisk aktivitet på Suhrs Seminarium, der er et af landets førende videncentre indenfor ernæring og sundhed.

1 kommentar

  1. Rigtig god artikel som belyser vigtigheden af D-vitaminer…de er vel nok vigtigere nu end nogensinde (med den udvandede kost de fleste mennesker får nu om dage)….

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.