Spørg os: Tre-fire maratonløb på et døgn - hvad kræver det?
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Spørg os: Tre-fire maratonløb på et døgn – hvad kræver det?

4

Hvor meget erfaring kræver det, at gennemføre tre-fire maratonløb inden for et døgn, spørger Thomas vores løbeekspert, Heine Petersen. Læs svaret her.

Spørgsmål:

Hej Heine

Nu er jeg selv blevet bidt af løbning og skal igen i år gennemføre CPH Marathon. Mht. marathon har jeg set at man på Bornholm har mulighed for at løbe 1-4 marathon på et døgn.

Hvor erfaren en løber skal man være for at give sig i kast med ultraløb eks. at gennemføre 3-4 marathon indenfor et døgn?

Hilsen

Thomas Møller

Svaret på spørgsmålet:

Hej Thomas

Jeg havde ikke selv løbet mange maratonløb, før jeg gav mig i kast med ultraløb. Et maratonløb er hårdt, men ofte er nummer to eller tre ikke så hårdt. Der handler det mere om det mentale og om at være velforberedt.

Og på Bornholm er der rigtig mange gode muligheder for at prøve de forskellige distancer. Du kan f.eks. melde dig til 50 km. eller 80 km. løb. Der er også The Hammer Trail, som er et hårdt terrænløb, med mulighed for at løbe 160 km eller stoppe ved 80 km.

Til gengæld er det meget vigtigt, at sørge for at få nok væske og energi på de lange distancer. Ofte er det nødvendigt at supplere med salttabletter. Og et godt råd til ultraløb er, at dele løbet mentalt op i mange korte distancer, for at de skal virke mere ”overskuelige”.

Vi ses på solskinsøen!

Mvh Heine

About Author

Heine Petersen er uddannet fitness-instruktør samt marathon- og ultraløber. Han vil som den første dansker deltage i verdens hårdeste bjergløb.

4 kommentarer

  1. Hej Heine

    Tak for svaret.

    Hvordan vil du gribe træningen an. Jeg løber min. + 20 km minimum en gang om ugen og løber omkring 50 km om ugen fordelt på forskellige distancer.
    Skal man op og løbe længere eller er det blot at udsætte risikoen for skader yderelig.

    vh. Thomas

  2. Hej Heine
    Nu har jeg læst flere spørgsmål herinde, men føler ikke helt, at dine svar er fyldestgørende, som f.eks. her, hvor der bliver spurgt om, hvor god for det vil kræve at have, for at kunne løbe et ultraløb (1-4 maraton), men hvor du mere hopper over til når løbet endeligt skal løbes og hvilke forskellige muligheder der er for det.

    Men tak for en ellers informationsrig side.

    Mvh

  3. Heine Petersen on

    Hej Thomas

    Jeg synes, at 50 km om ugen er helt fint. Jeg løber for tiden ca. 50-60 km om ugen. Jeg løber tre korte ture på ca. 10 km og en længere på ca. 25-30 km.

    Undgå ture over 30 km for at minimere skader, men en lang tur pr. uge er en nødvendighed for at opbygge din udholdenhed. Men lyt til din krop, føler du dig træt og uoplagt, så tag en ekstra hviledag eller to.

    Mvh

    Heine Petersen

  4. Heine Petersen on

    Hej Julie

    Dejligt at du kan lide siden.

    Det er meget svært at svare præcis på, hvornår man er klar til et ultraløb. Nogle starter med et ultraløb (f.eks. på 50 km), andre har kun løbet 1-2 maraton, og andre har måske løbetrænet i 5-10 år, før de kaster sig ud i de lange ultraløb.

    Det handler meget om ens grundfysik, hvor længe man har trænet og om man har dyrket anden sport. Min personlige mening er stadig at man er i form, når man har klaret 1 maraton.

    De efterfølgende maratons – nr. 2, 3 og 4 klares mere på det mentale end på kondition. Ernæringen spiller også en meget stor rolle – væskeindtag og salt er altafgørende.

    Det er selvfølgelig vigtigt, at man ikke skynder sig for meget, da ens sener og ledbånd skal kunne klare den store belastning.

    Mvh

    Heine Petersen

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.