Vitamin: B5-vitamin (Pantotensyre)
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Vitamin: B5-vitamin (Pantotensyre)

0

B5-vitamin bliver også kaldt for Pantotensyre, fordi det stammer fra det græske ord panthos, der kan oversættes til "overalt".

Vitamin B5 kaldes også for Pantotensyre, og det kommer af ordet panthos fra græsk, der oversat til dansk vil betyde "overalt". Forklaringen på det er, at vitaminet findes i stort set alt levende materiale.

Vitaminet er samtidig vandopløseligt og det hører til familien med B-vitaminer. Det kan samtidig dannes af en sund tarmflora.

Hvor findes vitamin B5 i kosten?

Pantotensyre findes blandt andet i fuldkornsprodukter, ris, friske grøntsager, nødder, avocado, lever, mælkeprodukter, mælk, æg, sojabønner og bælgfrugter. Dermed er det at finde i de fleste levnedsmidler.

Hvilken indflydelse har det på kroppen?

  • Vigtigt ved fedt-, protein- og kulhydratomsætningen.
  • Hjælper til dannelse af acetylolin - et essentielt signalstof i centralnervesystemet.
  • Hjælper med produktionen af galdesyre, kønshormoner, kolesterol og binyrebarkhormon.
  • Udbedrer skader i hud og slimhinder.
  • Fungerer samtidig som antioxidant.

Hvad er den anbefalede dagsdosis?

Man bør dagligt indtage mellem 4 og 7 milligram B5-vitamin. Eftersom vitaminet findes i de fleste levnedsmidler, er det næsten umuligt at komme i underskud af vitaminet. Det er dog værd at bemærke, at det taber 50 % af sin effekt ved opvarmning under madlavning.

About Author

Vi skriver både fitness nyheder og større artikler omkring en masse forskellige emner inden for træning og sundhed. Hvis du er på jagt efter gode tilbud, kan du finde nogle her: Proteinpulver - FiveFingers - Fitnesscentre

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.