Vitamin: B2-vitamin (Riboflavin)
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Vitamin: B2-vitamin (Riboflavin)

0

B2-vitamin er et vandopløseligt vitamin, der går under det almindelige navn riboflavin. Det bruges hovedsageligt af coenzymerne FAD og FMN.

B2-vitaminet bærer det almindelige navn riboflavin og det er et vandopløseligt vitamin. Vitaminet bliver produceret af bakterier i tyndtarmen.

Det er to forskellige coenzymer kaldet FAD og FMN. De er nødvendige for kroppens celler igennem en række enzymsystemer, når kroppen omsætter energi. Især protein, fedt og kulhydrater bliver omsat til energi.

Hvor findes vitamin B2 i kosten?

Hvis man er på jagt efter det højeste indhold af B2-vitaminet, skal man indtage nyrer og lever, men de mest almindelige og vigtigste kilder fra vitaminet findes i hverdagsprodukter som fuldkornsprodukter, mejeriprodukter, kød, blad-grønt, bælgfrugter samt fisk.

Hvilken indflydelse har det på kroppen?

  • Stor betydning for cellerespirationen.
  • En vigtig næring til proteinsyntesen - omsætter samtidig også fedtstoffer og kulhydrater.
  • Hindrer overproduktion af skadelige vævshormoner som prostaglandiner og leukotriener.
  • Styrker vækst og synet - holder samtidig huden, neglene, håret, læberne og tungen sund.

Hvad er den anbefalede dagsdosis?

Mænd bør dagligt indtage 1,7 mg, mens kvinder kan nøjes med 1,3 mg. For ældre mennesker skal mændene helst indtage 1,5 mg og kvinderne 1,2 mg. Gravide og ammende skal sørge for at indtage mellem 1,6 mg og 1,7 mg om dagen.

Men en hovedregel er dog, at mængden af indtagelsen af B2-vitamin afhænger af, hvor meget energi din krop forbrænder.

About Author

Vi skriver både fitness nyheder og større artikler omkring en masse forskellige emner inden for træning og sundhed. Hvis du er på jagt efter gode tilbud, kan du finde nogle her: Proteinpulver - FiveFingers - Fitnesscentre

Comments are closed.