Fokus på en ny træningstendens: S-Training
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Fokus på en ny træningstendens: S-Training

0

S-Training 1S-Training er et nyt træningskoncept, men det er allerede blevet populært i Danmark. Fitness-guide.dk har talt med Nomi Kronberg, som har udviklet træningsformen.

S-Training er en helt dugfrisk træningstendens, men på trods af at konceptet er nyt, så er det allerede blevet mere populært i Danmark.

Nomi Kronberg har udviklet konceptet S-Training, og hun er en yderst erfaren kvinde i branchen.

”Jeg er uddannet elite diplom træner og arbejder til dagligt som personlig træner. Jeg underviser altid, uanset vind og vejr - mine kunder udenfor på strand eller i skov, og jeg har de sidste 19 år arbejdet med fysisk træning, konceptudvikling og uddannelse af instruktører, samt udarbejdelse af uddannelsesmateriale i forskellige træningsformer,” fortæller Nomi Kronberg til Fitness-guide.dk.

Men hvad går S-Training egentlig ud på, tænker du sandsynligvis.

”S-Training er træning i sand og sne, som både kan dyrkes indenfor og udenfor. S-Training kombinerer styrketræning, smidighedstræning og træning af koordination og bevægelsesudslag. Dette gøres for at få alle aspekter af kroppens bevægelsesmønstrer trænet effektivt. Træning i sand er ikke en ”ny ting”, men i S-training benyttes sandet på en anden måde end man tidligere har oplevet det.”

”I størstedelen af alle øvelser bruges sandet som modstand, uanset om det er smidighed, styrke, plyometri eller anaerob træning. Træning i sand giver en krop, der er smidig, stærk og hele kroppens potentiale udnyttes.”

”For eksempel vil en armbøjning, hvor sandet skubbes med enten hånd eller fod, give en sammenhængende træning af styrke og smidighed, udfordre koordination og arbejde mod et sikkert og stabilt bevægelsesudslag.”

”S-Training er inspireret af flere forskellige trænings former som blandt andet Z-Health, primal moovemen, spring gymnastik og rugby.”

”Målet med S-Training er at få bevægelsesudslag, smidighed og styrke til at matche, og samtidig udfordrer koordination, så beskederne fra hjerne til muskler/led og tilbage igen kan gå ”rent igennem”, og hermed sikre at grundlaget for en given bevægelse er optimal, sikker og udbytterig. ”

Hvornår fik du øjnene op for sandtræning?

S-Training 2

”Idet jeg altid træner mine kunder på stranden, kom det som en helt naturlig ting, at udfordre måden for bevægelse og træning i sandet og bruge det som et aktivt redskab. Det startede helt simpelt med at almindelige træningsøvelser blev tilpasset til træning i sand, og senere i processen og i udvikling af s-training, blev fokus sporet ind mod koordination og bevægelsesmønstre samt bevægelsesanalyser af forskellige træningsformer.”

”Alle har jo et specifikt behov i forhold til grundtræning - om det er som springgymnast, som rugbyspiller, som beachvollyspiller osv. Og her er sandet en fantastisk træningsmakker, fordi man udfordres så meget mere på balance, koordination og bevægelses mønstre.”

”S-training kan være målrettet grundtræning for en given sportsgren, men det kan også stå alene som træningsmetode på lige fod med andre træningsformer.”

Hvad er fordelene ved S-Training?

”Der er mange fordele ved S-Training, men den største er at træning i sand ikke kan gøres forkert. Modstanden fra sandet gør at en bevægelse ikke kan overdrives og derved blive ustabil. Forestil dig at træne i tyggegummi. Det svarer stort set til følelsen af at træne i sand. I S-Training vil smidigheden og styrken i et bevægelsesudslag, grundet modstanden fra sandet, passe sammen.”

”Det er umuligt at skubbe sandet længere end styrken tillader, og umuligt at gøre et bevægelsesudslag større end smidigheden rækker til. (I en bevægelse, hvor smidighed er større end styrke, eller styrke større en smidighed – eller at besked fra hjerne til muskler og omvendt ikke går rent igennem – vil det ikke være optimal/sikker træning og kan forsage skader).”

”Et eksempel er en fodboldspiller, der sparker til en bold. Hvis styrken i forsiden af låret er større end smidigheden på bagsiden af låret, vil der være risiko for fibersprængning i baglåret, da musklen i baglåret vil blive strukket hårdt og længere end den i virkeligheden er. Passer smidighed og styrke derimod sammen, vil sparket opnå et sikkert og stabilt bevægelsesudslag, der i sidste ende vil give den mest optimale bevægelse.”

Hvad er ulemperne ved træningsformen S-Training?

S-Training 3

”Der er kun ganske få ulemper ved S-Training. En er, at der i sandet kan være sten, der ridser huden. Derfor er det en god ide at bruge handsker. En anden ulempe er, at der om vinteren kan være is på sandet.”

”Dette sker dog kun hvis det har været tøvejr og derefter hård frost. Normalt vil sandet være løst hele året. Og så er der selvfølgelig de personer, der bare ikke er vilde med sand. Og efter et træningspas i sand, er der sand ALLE steder, lige fra hår til underbukserne. Dog vil de fleste være så tændt på træningen, at det klart opvejer ubehaget ved at være i sand.”

Nomi Kronberg mener, at sandtræning kan udføres af alle mennesker.

”Alle kan træne i sandet. Jeg har brugt mange timer på at teste øvelser af på forskellige udøvere, lige fra ung til gammel, skadet, utrænet og elite-udøvere,” slutter Kronberg, som samtidig påpeger, at træningen på ingen måde kan sammenlignes med andre træningsformer - heller ikke crossfit.

Kort om S-Training:

S-Training er et nyt træningskoncept, men er allerede nu blevet så populært, at der flere steder i Danmark kører træningsevents.

 

About Author

Vi skriver både fitness nyheder og større artikler omkring en masse forskellige emner inden for træning og sundhed. Hvis du er på jagt efter gode tilbud, kan du finde nogle her: Proteinpulver - FiveFingers - Fitnesscentre

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.