Stor artikel: Sådan er det at være frugtar / fruitarian

Stor artikel: Sådan er det at være frugtar

13

FruitarianDenne artikel handler om emnet fruitarianism, på dansk frugtarisme. Det er en livsstil, hvor man udelukkende lever af kost, der indeholder frugt, grøntsager, nødder og frø, uden animalske produkter eller korn.

Frugtarisme er en del af kost-typen veganisme. At være frugtarisk er ikke specielt udbredt i Danmark.

Derfor ville vi på redaktionen meget gerne publicere den spændende gæste-artikel, som vi modtog fra Helle, der lever som fruitarian sammen med sin mand.

Derfor ville vi leve som fruitarians

Vi er et middelalderende ægtepar, Heine og Helle, der fik lyst til at leve sundere og få en gladere krop. Efter at have læst bogen 80/10/10 og set og hørt Michael Arnstein, blev vi enige om at spise som ham, nemlig masser af frugt og bladgrønt.

For lidt over et år siden, spiste vi som de fleste dansker gør, nemlig masser af forarbejdet mad og fik derfor også masser af sukker, salt og fedt, som jo er i næsten al forarbejdet mad. Vi var derfor tit trætte og uoplagte og havde sukker-cravings, som mange andre, og det var vi godt trætte af. Vi havde også alt for meget fedt på kroppen, selvom vi også fik masser af magert kød og mange grøntsager.

Desværre har kroppen rigtig svært ved at fordøje kød, og bruger derfor en masse af ens energi på dette. Da vi så hvor frisk og energisk Michael Arnstein var blevet, blev vi fanget af hans vitalitet og leveform.

Vi har nu levet sådan i et års tid og har ikke fortrudt et sekund. Det skal bemærkes, at vi selv har sammensat vores kost ud fra vores egen lyst og behov. Vi har ikke haft læger, kostvejledere eller lignende indover, så derfor skal du ikke nødvendigvis følge os, men spise det som er bedst for dig. Der er masser af læsestof og videoer om emnet.

Hvad er en fruitarian/frugtar helt konkret?

At være fruitarian er en anden måde at leve sundt på! Der findes en del fruitarians i verden, og der er meget læsestof, videoer, blogs osv. at finde på nettet, der er sågar en festival i USA, der hedder The Woodstock Fruit Festival, startet af Michael Arnstein.

At leve som en fruitarian er, når man udelukkende lever af frugt og grønt til forskel fra en vegetar, som også spiser nødder, olier, bønner m.m. Vi spiser ikke opvarmet mad, men drikker te, hvilket man ikke gør, når man er 100 % ren.

Vi har valgt at blive fruitarian, fordi kun at leve af frugt og grønt, gør at du får mere energi, færre humørsvingninger, færre cravings og får en sundere og lykkeligere krop. Du ser yngre ud og får en flot glat hud og stærke negle.

Der er ikke meget negativt ved at blive fruitarian, dog er det dyre at leve sådan, fordi al frugt og grønt skal være økologisk. Jo mere økologisk, jo færre sprøjtemidler og jo mindre skal din krop afgifte dig. Det er selvfølgelig et stort spring og et valg, man kun skal gøre, fordi man selv har lyst!

Fruitarians spiser som aberne - masser af frisk frugt og mange mørkegrønne blade som spinat.
Du må gerne drikke grønne juicer eller smoothies, men de skal være lavet af mørkegrønne bladegrønt, frugt og vand.

Bladgrønt kan f.eks. være spinat, rucola, romansalat, persille m.v. Du kan også komme mørkegrønne krydderurter i såsom oregano, purløg, dild, basilikum m.v. En grøn smoothie er også et let måltid at bringe med sig.

At blive fruitarian er et stort valg og ikke mindst stort fravalg af "død" mad, fastfood og forarbejdet mad. Men det er også et stort skridt mod en sundere livsstil og en sundere og glad krop. Din krop vil elske dig for det.

Du får mere energi, du bliver mere frisk at se på, du taber dig, du fordøjer hurtigere, du detoxer hurtigere og du taber en masse kropsfedt. Hvis du har lidt af forskellige skavanker, er det helt sikkert nogle du slipper af med.

Det eneste, vi tilfører, er B12 og D-vitamin. Kroppen kan ikke selv producere B12, som derfor skal tilføres gennem kosten, da det er vigtigt for en normal nervefunktion og dannelse af særlige røde blodlegemer og nogle hvide blodlegemer, og da fruitarians ikke spiser ”almindelig kost”, må det tages som en pille. Vi spiser også D-vitamin.

D-vitamin er et vitamin, vi hovedsagligt får fra solen og kun i mindre grad fra kosten, såsom fede fisk fra laks, sild og makrel. D-vitamin findes i små mængder i kød, mælk og æg. Derfor er det også noget vi må tage i pilleform, da vi ikke spiser mad fra dyr.

Som fruitarian bliver du tit spurgt om: hvor får du dine proteiner fra? Men faktisk behøver et voksent menneske ikke mere end minimum 80 % kulhydrater, maksimum 10 % protein og maksimum 10 % fedt i forhold til det daglige kalorieindtag.

80/10/10 er en livsstil, hvor man lægger vægt på et meget lavt fedtindhold. Det betyder, at man primært lever af frugt, en mindre del grøntsager og bladgrønt (mørkegrønne salater) og meget lidt fedt f.eks. fra avokadoer eller nødder.

Når man lever som fruitarian er det vigtigt at spise økologisk, så man undgår sprøjtemidler. Vi undgår også ting som forarbejdet mad, hormonforstyrrende stoffer, salt, sukker, e-numre, farvestoffer, alkohol og raffinerede fedtstoffer m.m.

At blive fruitarian er et valg, man selv skal tage fordi man vil sig selv og sin krop det godt. Det er en god idé at læse bøger om emnet, se videoer og høre, hvordan andre har det med det, men du ved først, hvad det kan og gør for dig, når du selv har prøvet det. Det tager lidt tid at vænne sig til ikke at skulle lave mad og kun købe frugt og grønt ind. Men vi har ikke fortrudt!

Hvordan stiftede I bekendtskab med det?

Min mand spiste forarbejdet mad og jeg var blevet vegetar efter at have set nogle programmer om hvor dårligt dyrene havde det og hvordan deres stress og dårligdom bliver overført til vores kroppe gennem maden. Det var lidt af et Wake up call for mig. Det var bl.a. filmene ”Forks over Knives” og ”Fat, sick and nearly dead”, der gjorde udslaget for mig om at stoppe med at spise dyrene!

Desværre tog jeg på af at leve som vegetar, da der var alt for meget fedt i nødder og diverse olier, så jeg havde brug for et alternativ, og da min mand foreslog at leve som Michael Arnstein, manden der startede The Woodstock Fruit Festival i USA og selv lever som fruitarian, mens han er ultraløber og har levet sådan i mange år, blev vi meget inspireret af at se hans programmer. De ligger bl.a. på YouTube.

Hvad var dine forventninger inden du startede?

Mine forventninger inden vi kom i gang var at der jo intet var at tabe, andet end fedt :-), så jeg var frisk på det og syntes det lød spændende. Det var jo en anden tankegang med henblik på indkøb, madlavning og madindtag.

Kun at spise frugt og grønt, kan godt lyde ret ensformig, men det er jo helt op til den enkelte, at gøre sine måltider så spændende som muligt. Danmark er jo ikke det nemmeste land at købe mange frugter i, og desværre er det dyrt at leve økologisk, hvilket jo burde være almindeligt at sund mad skulle være overkommeligt og usund mad, meget dyr.

Desværre er det endnu dyre at spise sundt i USA, måske derfor der er så mange overvægtige mennesker, da de kan brødføde en hel familie med Mcdonald-mad for hvad det koster at købe frugt og grønt i supermarkedet, se filmen Fat, sick and nearly dead!

Selve processen med at komme i gang

Processen med at komme i gang var faktisk lidt sjov. Vi skulle ud at købe ind ”Big time” af bananer, som vi spiser rigtig mange af, og hvad vi ellers kan få af frugt og grønt, der er økologisk - udvalget er ikke imponerende!

Det ville helt klart være en fordel at kunne handle på Grønttorvet, Inco eller lign. men selvfølgelig ikke et must. Vi får vores bananer bragt til døren, da vi spiser 104 bananer om ugen, tilsammen. Vi spiser selvfølgelig også mange andre frugter og grøntsager, og drikker også grønne smoothies og grønne juicer.

Status efter et halvt år

Efter ½ år var vi blevet super sunde og havde tabt os 10 kilo. Vi ser friske ud, har det super godt, mere energi og overskud og trives med vores store kostomlægning. Vi er måske ikke så gode til at variere vores kost, men vi spiser det, vi kan lide og har det godt med. Vores vægt er stabil og vi får masser af motion og frisk luft.

Min mand er ultraløber og han er blevet hurtigere og også lettere, men har ingen problemer med at leve som fruitarian. Jeg løber også flere gange om ugen og cykler på job og har masser af energi. Vi er stort set aldrig syge, og der er kun positivt at sige fra os.

Hvis vi engang imellem spiser som tidligere, smager maden okay, men ikke noget vi savner og vores maver er ikke længere glad for forarbejdet mad. En stor fordel ved at spise som vi gør, er at du fordøjer meget hurtigere, din afføring er grøn og du lugter ikke dårligt, som før.

Som fruitarian skal man huske at børste sine tændere oftere, da man får meget frugtsukker og gerne ½ timer efter man har spist, da emaljen der, er meget sårbar. Du kan også skylle munden i vand, når du har spist frugt.

Hvordan går det i dag?

Nu er det snart 1 år siden vi startede og vi er 90 % rene. Det vil sige, at vi snyder lidt med hjemmelavet pizza, dog kun med grøntsager på, såsom peberfrugter, gulerødder, tomater, broccoli osv. og uden ost, men med brødbund og tomatsalsa, som ikke altid er hjemmelavet! Vi laver gerne en stor skål bladgrønt til.

Vi spiser også købepizza uden kød engang i mellem, og spiser købt eller hjemmelavet sushi. Vi er begyndt at lave pizza (pizzabund) og sushi (sushiris) af revet blomkål, hvilket er utrolig godt. Se opskriften i bogen ”LCHF”.

Vi drikker også lidt vin og sodavand, men det er ikke ret tit. Man skal gøre som man har det godt med.

Heine har lige været på Fresh Food Festival på Osted Efterskole, syd for Roskilde.

Det er fire dage med foredrag, undervisning og sportslige aktiviteter. Alt foregår på engelsk, da festivalen bliver besøgt af frugtspisere fra hele Europa. Festivalen startede i 2009 og har vokset sig større og større. I år var der ca. 90 deltagere.

Maden der bliver serveret består kun af frugt og grønsager, der bliver derfor ikke serveret kød, brød eller pasta. Der bliver ikke drukket vin eller kaffe, men til gengæld drikkes der smoothies og juicer.

Festivalen har givet ham masser af inspiration og ideer til, hvordan man kan leve endnu sundere. Han vil rigtig gerne deltage igen næste år, hvor han vil melde sig som frivillig i køkkenet, hvilket mange af deltagerne gør.

Et eksempel på en ugentlig kostplan

Kort og godt: Vores kostplan er som regel masser af bananer og frugt til morgenmad, masser af bladgrønt til frokost og/eller mere frugt og bladgrønt til aftensmad.

Hvilke resultater har du opnået?

Jeg er utrolig godt tilfreds med vores kostomlægning og trives super med at være 10 kilo lettere. Jeg har ikke fortrudt ét sekund. Vi må jo alt, så vi bestemmer selv, hvor rene vi vil være.

Hvordan tegner fremtiden?

Fremtiden som fruitarian ser lys og lovende ud. Håber at blive bedre til at finde på nye opskrifter og det er jo kun fantasien der sætter grænser, som man siger.

Vi fortsætter i hvert fald også med at være fruitarian i fremtiden og hvem ved, måske man kan deltage i The Woodstock Fruit Festival engang.

Fem gode råd til andre, der vil være frugtar

1. Sæt dig godt ind i, hvad du vil opnå ved at blive fruitarian. Man skal være konsekvent for at det giver noget, og det det giver, er kun positivt, efter min erfaring.

2. Du skal kun gøre det for dig selv og ikke fordi andre overbeviser - eller tvinger - dig!

3. Man skal være openminded omkring spørgsmål og ikke belærende omkring, hvad andre skal mene og synes.

4. Du bliver overrasket over, hvor hurtigt kroppen vender sig til at få god og sund mad i form af frugt og grønt. Det ser man hurtigt på vægten, på huden, der bliver glattere, håret blankere og tykkere, øjnene friskere, ingen poser under øjne, sanserne bliver fuldstændig rene, man bliver lidt sart overfor stærke lugte, som f.eks. røg, parfume, mados, svedlugt osv.

5. Hvis du har lysten og motivationen, skal det prøves, kom i gang og rigtig god fornøjelse!

Inspirerende personer, der har skrevet om emnet:

Dr. Douglas N. Graham: The 80/10/10 diet
Michael Arnstein - Fruitarian - startede en frugt festival i USA
Gitte Koldtoft: Rask og ren - gratis E-bog, Mere energi
Louise Koch: Rask på Raw

Fitness-guide.dk understreger, at denne artikel er til inspiration. Du bør rådføre dig med eksperter, før du ændrer din kost meget radikalt.

About Author

Vi skriver både fitness nyheder og større artikler omkring en masse forskellige emner inden for træning og sundhed. Hvis du er på jagt efter gode tilbud, kan du finde nogle her: Proteinpulver - FiveFingers - Fitnesscentre

13 kommentarer

  1. Michala Jensen on

    Hej i to!
    Min kæreste og jeg er dybt fascineret af det at leve som fruitarians, og vi vil meget gerne selv give det et skud!
    Hvor mange penge bruger i ca. på indkøb i måneden, og har i evt. en madplan i vil dele?
    På forhånd tak, god aften!

    M.v.h.
    Nicklas og Michala

  2. Hej Michala og Nicklas.
    Det er svært at sige hvor mange penge der bruges, men økologisk frugt og grønt er jo en del dyre end ikke økologi. Tror det er ca. 4-5000,- pr. måned. Der skal jo store mængder til for at blive mæt.
    Nej ingen fast madplan. Det er vigtigt at købe og spise det man bedst kan lide, så er det også lettere at
    leve på denne måde. God fornøjelse og velbekomme.

    HIlsen
    Helle

  3. Hejsa

    Jeg har ikke råd til at leve sådan, men gjorde alligevel et forsøg i januar, hvor jeg fulgte Freelee the bananagirl fra Australiens program med frugt til kl. 16, og derefter et tilberedt aftenmåltid af masser af kartofler, ris, pasta med grøntsager, og uden salt. Jeg blev bare enormt syg af denne livsstil, så irriterer mug at den bliver fremhævet som sund, for det tror jeg altså ikke den er for alle. Jeg fik kramper i min nakke og skuldre efter at gave indtaget såkaldte monomeals af f. eks 1,5 kilo vindruer, og udviklede også en form for eksem i min pande. Efter en måned stoppede jeg og blev almindelig veganer, men det blev jeg også syg og bleg af. Hvorfor bliver nogle syge? når nu I påstår at det er så godt. Det vil jeg gerne vide.

    Mvh
    Mette

  4. Hej Mette. Helle er ikke kostvejleder, så hun deler blot deres oplevelser. Som vi skriver i bunden af artiklen: “Fitness-guide.dk understreger, at denne artikel er til inspiration. Du bør rådføre dig med eksperter, før du ændrer din kost meget radikalt.” Det er ikke alle, der kan leve på samme måde, derfor bør man rådføre sig med kostvejledere eller lignende, før man ændrer sin kost radikalt. Og det er aldrig en god idé, at gå fra A-Å i et skridt. Det er bedre at foretage nogle små justeringer, så kroppen vender sig til det.

  5. Helle Petersen on

    Hej Mette. Redaktionen har helt ret. Jeg er ikke kostvejleder men har blot selv levet som fruititarian. Jeg tror, at fejlen ligger i, at du har fået alt for meget stivelse i form af ris, pasta og kartofler. Maven skal hele tiden omvende sig, når du ikke er minimum 80.10.10. Mon du spiste B12 vitamin og D-vitamin som er vigtigt, når du ikke får kød? Jeg havde ikke nogen problemer med at spise 80-10-10. Du kan evt. læse om Louise Koch på nettet. Hun har helbredt sig selv for mange sygdomme ved at leve “rent”, som det hedder. Det er også vigtigt, at købe økologisk, så man undgår pesticider og sprøjtegifte. Jeg håber, at du kunne bruge det, jeg har skrevet, ellers er der en del information på de amerikanske sider. Venlig hilsen Helle.

  6. Joan Andersen on

    Hej. Kan det ødelægge kroppen at leve som frugtar? Jeg har en veninde som er blevet så tynde og ikke kan holde mad i sig. Hun spiser kun frugt – hun er nede på 40 kg og når hun spiser almindelig mad kaster hun det op igen. Hun har ingen energi overhoved og konstant syg. Lægerne siger at hun ikke fejler noget. Jeg er af den overbevisning at hun får for meget frugt – tror du jeg er helt galt på den.

  7. Hej Joan.
    Ved du om din veninde husker at spise B-12 vitamin og D-vitamin? Disse vitaminer er yderst vitale, når man er frugtar. Man skal altså spise mega meget frugt ved hvert måltid. Man taber sig meget når man kun lever af frugt og det er ikke nødvendigvis farligt, men det kunne lyde som om din veninde ikke spiser nok frugt ved hvert måltid. Man skal spise SÅ meget at man ser gravid ud og det fortager sig i løbet af kort tid, men det er ikke nok bare at spise et par stykker frugt eller drikke en smoothie, der skal STORE portioner til ved hvert måltid! Måske fornægter hun psykisk at ville spise alm. Mad fordi det ikke længere føles sundt for kroppen. Jeg er selv begyndt at spise alm. mad efter 11/2 år som frugtar og har ingen problemer, men min krop forbrænder hurtigere nu og længes også ofte efter frugt. Men man kan godt blive lidt “besat” af kun at ville spise sundt. Håber din veninde får det bedre, ellers kan hun skrive eller kontakte Louise Koch. Hun ved utrolig meget om emnet og har skrevet flere bøger om det. Håber du kunne bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen. Venlig hilsen, Helle

  8. Nødder høre vist også med i det koncept at være frugtar.☺. Når jeg kun spiser frugt til morgenmad har jeg det meget bedre i min krop. Prøver at køre den frem til kl. 12.

    Resten af tiden tror jeg at jeg vil spise grønt,æg, fisk og nødder.Sådan har min krop det bedst på længere sigt. Så kalkpiller,d vitamin og b12 kan jo indtages i pilleform. Elsker eller håndværker rundstykker,hytteost og anden god ost.😊

  9. Dorthe Pedersen on

    Nu skal det være. Jeg vil kun leve af frugt.
    Med hensyn til fedtstof til kroppen hvad gør jeg der.
    Nødder måske dog i små mængder???
    Jeg er ikke begejstret for bananer og synes også at 52 bananer pr. Person i ugen er en del.
    Dette projekt sætter jeg igang da jeg er holdt op med at ryge og gerne vil have en sundere hud og derudover har 17 kilo for meget siddende på kroppen.
    Men kan det overhovedet lade sig gøre at tabe 17 kilo på den måde

  10. Hej Dorthe. Tak for dit spørgsmål. Jeg har været i dialog med Helle, der er forfatter på artiklen, og hun anbefaler dig, at rådføre dig hos en professionel. Eksempelvis Louise Koch: https://raskpaaraw.dk/. Vi håber, at du får nogle professionelle og brugbare svar på dine spørgsmål. Helle er som nævnt nederst i artiklen ikke kostvejleder eller lignende, og derfor er det bedst, at du rådfører dig hos en, der følger de seneste tendenser m.m. // Casper.

  11. Jeg laver kombucha, som indeholder b12 og mange andre gode ting, spiser byggræs i pulverformig, som også indeholder b12, Spirulina som rense ud, og så mest frugt. Det går godt.
    Willi

  12. Elvira og Kirstine on

    Hej Louise
    Vi er to piger fra Kragelundskolen i Aarhus, som skal lave en projektopgave om kostfilosofi, og noget med at være veganer og vegetar. Vi søgte lidt, og fandt jeres hjemmeside, hvor der står at i er frugtare, og hvis det var muligt, kunne vi godt tænke os at stille jer nogle spørgsmål omkring jeres kost og livsstil.

    Mvh. Elvira & Kirstine 8 klasse

  13. Redaktionen on

    Hej Elvira og Kirstine. Helle lever ikke som frugtar længere. Derudover er der stor forskel på at være frugtar og vegetar samt veganer. I kan i stedet finde interview-personer i denne Facebook-gruppe, hvor der både er vegetarer og veganere: https://www.facebook.com/groups/veganere/

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.