Guide: Hold formen ved lige på skiferien
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Guide: Hold formen ved lige på skiferien

0

Fitness-guide.dk’s ski-ekspert Martin Schøber forklarer i denne guide, hvordan man holder formen ved lige på skiferien.

Selvom skiløb og snowboarding er hårdt for benmusklerne, er det ikke ligefrem sportsgrene, som overbelaster hjertet og lungekapaciteten.

Der er dog gode muligheder for at holde formen ved lige på skiferien. Det kræver dog, at du opsøger mulighederne og måske endda bruger lidt skitid på at holde konditionen intakt.

Det er naturligvis stadig skiferie og lad os holde fast i at det skal være en ferie. Så to til tre gange motion udover skiløbet bør være mere end nok for de fleste til at holde konditionen ved lige og endda måske endda udnytte den lidt tyndere luft.

Løbeskoene

Den nemmeste form for motion på skiferien er stadig at tage løbeskoene og dit andet løbegrej med derned.

Løb er en effektiv motionsform, og du behøver derfor ikke at være i gang i mere end en halv time, med god intensitet for at kunne slappe af og nyde den gode mad og øl resten af dagen.

Liftsystemerne åbner oftest sent om morgenen, omkring kl. 9.00. Derfor er der rigeligt med tid til at løbe en tur i mørket inden morgenmaden, og være helt frisk og klar til resten af dagen.

Det kan dog ikke anbefales, at løbe en morgentur dagen efter en hård omgang afterski med snaps og weissbier.

Hike op af bjerget

I løbet af dagen indbyder de stejle bjerge også til gode motionsmuligheder. En af de bedste og mest effektive er simpelthen at tage skiene på skulderen (Husk at bære dem korrekt), og så gå op i siden af pisten.

Det er en god motionsform, både for konditionen, men også for lårmuskulaturen, som bliver sat på en hård prøve.

Det er samtidigt en mulighed, som kan bruges af skiløbere og snowboardere på alle niveauer, da du blot følger pisten og kører ned efter du synes at træningen har været tilstrækkelig hård.

Er du en mere erfaren skiløber og køre offpiste, kan du overveje at finde en hiking rute op af bjerget, hvor du evt. kan få nogle gode sving i puddersneen.

Prøv kræfter med randonné skiløb

Er du en erfaren offpiste skiløber og har hang til mere eventyr? Så kan du hyre en guide og lade guiden vide at du gerne vil prøve kræfter med randonné skiløb.

Det giver mulighed for at komme langt ind i bjergene og er både en smuk oplevelse, samt godt for konditionen.

Randonné skiløb er hvor man, med skiene under fødderne og løse bindinger, går op af bjerget for at komme hen til urørt sne i offpisten.

Vil du gerne vide mere om randonné skiløb og det nødvendige gear, kan du læse en mere udførlig beskrivelse af randonne her.

Brug byens muligheder

Alle større skibyer og mange af de mindre skibyer, har et stort udvalg af aftenaktiviteter.

Det kan være at der er en indendørs klatrevæg, en sportshal med mulighed for leje af udstyr, en svømmehal eller et stort fritidscenter, hvor mulighederne er endeløse.

Undersøg evt. byens muligheder hjemmefra og book måske endda nogle tider, så I ikke ender med at falde i søvn på sofaen inden kl. 21 om aftenen.

Skiferien kan byde på et højt aktivitetsniveau og måske endda en forbedring af konditionen, hvis du er opmærksom på de mange muligheder, som tilbyder sig.

Husk dog på at det stadig er en ferie og der skal være tid til bare at hygge med kæresten, vennerne eller børnene og et kop varmt te eller glühwein.

God skiferie.

About Author

Martin Schøber er en dedikeret offpiste skiløber. Om vinteren bor han i de østrigske alper i jagten på den bedste sne. Herfra blogger han om alt indenfor skimiljøet og driver sin webshop. I sommermånederne studerer han Ernæring og Sundhed på Suhrs Seminarium. Han driver webshoppen Blacksnow.dk samt bloggen Freeskiing.dk.

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.