Personlig træner - 10 tips til succes med personlig træning

Guide: Personlig træner – Sådan finder du den rigtige

1

Personlig træning er har aldrig været så populært som det i dag. Men hvad er vigtigt, når man skal finde den rigtige, personlige træner?

I denne guide hjælper vi dig til at træffe de rigtige valg, når du skal finde en træner, der kan opfylde dine behov.

Personlig træning er blevet mere og mere populært over de senere år, og i takt med efterspørgslen er antallet af personlige trænere også steget.

Fitness-guide.dk guider dig i denne artikel til, hvad du skal være særligt opmærksom på, når du skal vælge den rette personlige træner for dig.

1. Hvad er dit mål?

Først og fremmest skal du se på, hvad dit mål er med at få en personlig træner. De fleste personlige trænere kan hjælpe dig både med vægttab, muskelopbygning, øget mobilitet og lignende, men det kræver, at du har defineret et mål.

Hvis du finder det svært at definere målet alene, så kan din kommende personlige træner uden tvivl hjælpe dig med at sætte et godt og realistisk mål. Det er blot vigtigt at I aftaler målet, før forløbet går i gang. Ellers bliver ingen glade.

I den forbindelse er det også relevant at aftale specifikke delmål med den personlige træner. Små sejre undervejs frem mod det store mål er altafgørende for at du bevarer motivationen.

2. De rigtige kompetencer

Hvilke kompetencer søger du hos en personlig træner? Hvis du ønsker en personlig træner, der er ekspert på vægttab-området, så vælg en person, der har en baggrund i forhold til dette og/eller en træner, der selv har gennemgået et større vægttab.

Sidstnævnte er naturligvis ikke en nødvendighed for at vedkommende kan hjælpe dig optimalt, men ved at vælge en træner, der selv har prøvet det, så kan han/hun bedre relatere til alle de mentale udfordringer, som ligeledes skal håndteres.

Hvis du eksempelvis ønsker at genoptræne efter en skade, så kan det i stedet være en fordel at vælge en personlig træner, der har en baggrund inden for fysioterapi.

Ligeledes skal du tænke på, om træneren har den ernæringsmæssige baggrund, som du ønsker, hvis du også ønsker at få lagt en kostplan. Hvis du eksempelvis er vegetar eller veganer er det vigtigt at finde en personlig træner, der også selv er dette.

3. Find en personlig træner, der udstråler det, du ønsker

Man skal aldrig sammenligne sig selv med andre, men hvis du er på udkig efter en personlig træner, så er det selvfølgelig nærliggende at se på personens fysiske fremtoning.

En personlig træner bør være en rollemodel. Hvis du ikke bliver inspireret eller motiveret af personens fremtoning, så bør du nok kigge andetsteds. En træner, der ikke selv er i en god grundform virker bare ikke synderligt troværdig.

4. Hvad er dit budget?

Hvad koster en personlig træner?” og ”Personlig træner pris” er populære søgninger på Google, og prisen er selvfølgelig afgørende for mange, når de skal vælge en personlig træner. Så du skal se på udvalget og lægge dig fast på, hvor mange penge, du vil bruge på en nå dit/dine mål. Priserne går typisk fra 400 kroner og op efter alt efter, hvilken personlig træner, der er tale om samt hvad der er inkluderet.

Samtidig vælger nogle personlige trænere også at inkludere kostplaner og lignende i deres forløb, hvorfor prisen naturligvis bliver højere, fordi produktet bliver mere værdifuldt for dig.

Derudover tilbyder de fleste trænere også pakkeløsninger (klippekort og større forløb), hvor du kan spare en del penge ved at binde dig for en længere periode. Så har du også en ekstra motivationsfaktor, og er mere bundet til at fuldføre dit mål.

Du kan også være privilegeret at finde en personlig træner, der tilbyder ”makkertræning”. Det vil sige, at hvis du finder en ven eller veninde at træne sammen med, så kan I opnå en rigtig fin rabat. Der kan være flere bonusser ved dette.

Når du har en person tæt på dig, der sidder i samme båd, så kan I motivere hinanden til at møde op og få det bedste ud af forløbet med den personlige træner. Det giver altså en ekstra effekt og et kærligt skub bagi. Så har du en person tæt på dig, du kan dele din medgang med og dine udfordringer med, når du møder disse.

5. Der bør være professionel kemi

Det er altid mere motiverende og behageligt at være i selskab med personer, som man har kemi med. En god personlig træner rummer mere end blot viden. Kompetencer som empati og nysgerrighed er også vigtige, fordi det er med til at gøre dig tryg, set og motiveret. I kommer til at skulle tilbringe meget tid sammen, så det er vitalt at kemien er på plads.

En dygtig personlig træner ved også, hvornår vedkommende kan presse dig og hvornår vedkommende skal være mere flink over for dig. Alle har også dårlige dage, og det skal den personlige træner naturligvis også forstå.

Hvis du ikke har en professionel kemi med din personlige træner, så vil dit forløb sandsynligvis fejle, fordi din underbevidsthed vil modarbejde processen. Hvis du ikke har tillid til din træners kompetencer, så er alt andet lige meget, og så spilder I blot jeres tid og du spilder dine penge.

6. Vær så åben som muligt i den indledende dialog

Når du skal have den indledende samtale med din kommende, personlige træner, så sørg for at være så åben som muligt - ingen for rimelighedens grænser. Fortæl om dine mål, dine gode og dårlige vaner og hvordan du bedst motiveres.

Jo større et kendskab din kommende træner har til dig, jo bedre resultater vil I sammen opnå. Derfor vil du være bedst stillet ved at klæde træneren så godt på som muligt.

Men du kan være tryg ved at de fleste personlige trænere har helt styr på, hvilke spørgsmål, som de skal have svar på for at opnå de bedste resultater sammen med dig. Så hvis du er genert anlagt, skal træneren nok hjælpe dig på vej med de rette spørgsmål, så I sammen finder de brugbare svar.

7. Tjek referencerne ud

At læse referencer fra tidligere klienter hos en personlig træner er altid en god idé. Dem kan du enten finde på den personlige træners hjemmeside eller ved ganske enkelt at spørge vedkommende, om han/hun vil sende dig en liste med referencer.

Hvis vedkommende ikke ønsker dette, så vær ekstra varsom. Hvis du har en dårlig mavefornemmelse, kan du naturligvis altid kigge andre veje.

At læse reference-udtalelser eller tale med tidligere klienter vil sikre, at du præcist kan vurdere, hvorvidt han/hun er uddannet i at håndtere netop dine behov.

8. Hvor vil du træne henne?

I en travl hverdag er det vigtigt at du ikke skal bruge en masse tid på transport, når du skal mødes med din personlige træner. Derfor har vi også udviklet et søgeindeks, hvor du kan finde personlige trænere tæt på dig.

Selve location betyder også meget. Når du går ind i det pågældende fitnesscenter, føler du dig så godt tilpas, er der et rart miljø og bliver du motiveret og inspireret af at opholde dig der?

Om sommeren er det også fedt at træne udendørs, hvis den personlige træner er fleksibel og kan tilbyde dig det.

9. Er der plads i kalenderen?

Dygtige personlige trænere er eftertragtede, så det er helt vitalt, at I får forventningsafstemt og sikret at den personlige træner har tid til at tage dig gennem det forløb, som du har behov for.

Hvor fleksibel er vedkommende og hvor lang tid i forvejen skal du bestille tid?

Hvis der er tale om et længere forløb, har den personlige træner typisk nogle helt faste processer, som vedkommende benytter. Her bliver der naturligvis også taget højde for din kalender.

Kontinuitet er nøglen, så det er væsentligt at forventningsafstemme i forhold til kalenderen.

10. Hvordan håndteres evt. skader?

Hvis du har en gammel skade, så er det selvfølgelig helt på sin plads at du melder dette ud til den personlige træner, så vedkommende kan lægge træningsprogrammer, der tager højde for dette.

Og hvis uheldet er ude at du bliver ramt af en skade undervejs i forløbet, så er det også godt for både dig og træneren, at I har talt om, hvordan du skal forholde dig i sådan en situation.

Din træner skal være i stand til at tilpasse træningen, så du fortsat kan træne og fortsætte din positive udvikling. Selvfølgelig skal træningen ikke fortsættes, hvis der er tale om en mere alvorlig skade.

4 hårdtslående argumenter for at få en personlig træner

1. Du kan lære en masse (og have det sjovt)

Hvis du ikke har den store erfaring i et træningscenter eller med forskellige træningsformer, så kan den personlige træner åbne en helt ny og spændende verden for dig.

Løbende vil du blive klogere på, hvordan du træner mest optimalt, restituerer bedst muligt samt bevarer motivationen og glæden ved din træning. Hvis du er nysgerrig som person, vil det også medvirke til at du udvider din horisont endnu mere.

På den måde kommer du både i god form samt bliver klogere på dig selv og din klog. Når du træner med høj intensitet, så fremmer du samtidig lykkestoffet dopamin i kroppen. Det får dig til at blive mere glad og positiv på en hel naturlig måde.

2. Din teknik bliver fintunet

En personlig træner er udstyret med objektive øjne, så du bliver alene bedømt på din teknik og udvikling.

Når du træner er teknikken helt afgørende - både for at du træner mest optimalt, men samtidig også for at minimere risikoen for eventuelle skader. Hvis du løfter vægte forkert eller ikke spænder rigtigt op i bestemte øvelser, så kan du hurtigt risikere at blive ramt af en skade i eksempelvis skuldrene eller ryggen.

3. Du bliver motiveret til det yderste

Når du tænker, at ”nu kan du ikke klare mere”, så vil den personlige træner lige motivere dig det ekstra, så du giver de sidste procenter, som er med til at din udvikling går lige det hurtigere.

Du vil derfor hele tiden flytte dine grænser og derved nå dine delmål mere effektivt.

4. Du undgår fejlinformation

De dygtigste, personlige trænere er hele tiden under uddannelse og nysgerrige på ny viden. Derfor følger mange af dem også med i de seneste, nye tendenser.

I træningsverdenen er der mange forskellige informationer, og der hersker mange myter. Det gælder også, når vi taler kost. En personlig træner med den rette uddannelse kan hjælpe dig med at fortælle, hvad du bør spise før, under og efter træning, samt bryde en masse myter.

Når du ikke skal fokusere på, hvad der er rigtigt og forkert, så kan du lægge fuld fokus på at opnå resultater i stedet. Det letter et stort pres fra dine skuldre.

Sådan finder du din personlige træner

Nu er du klar til at søge efter din nye, personlige træner. Fitness-guide.dk vil gerne hjælpe dig, og derfor har vi udviklet et søgeindeks over nogle af landets dygtigste, personlige trænere. Du kan søge efter lokale trænere, og ud fra de forskellige søgekriterier finde den træner, der passer bedst til dine behov.

Har du erfaringer med en personlig træner? Del dine råd!

Hvis du allerede har haft en personlig træner eller træner sammen med en nu, så del meget gerne dine gode råd og erfaringer med de af vores læsere, der for første gang skal starte på træningen med en personlig træner. Din viden og erfaring kan helt sikkert hjælpe andre til at få en god oplevelse. Sharing is caring!

About Author

Vi skriver både fitness nyheder og større artikler omkring en masse forskellige emner inden for træning og sundhed. Hvis du er på jagt efter gode tilbud, kan du finde nogle her:Proteinpulver - FiveFingers - Fitnesscentre

1 kommentar

  1. Tak for en virkelig god guide. Jeg skal selv igang med at finde en personlig træner nu, så guiden er helt perfekt. Mange tak!

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.