Nytårsforsæt - 7 skridt til at få succes med dit nytårsforsæt!

Nytårsforsæt – 7 skridt til at få succes med dit nytårsforsæt!

0

NytårsforsætFitness-guide.dk's sundhedscoach, Jette Uhre, hjælper dig her med at opnå dit nytårsforsæt. Du får serveret syv gode råd til at få succes med nytårsforsættet.

Hvert år er der flere tusinde danskere, som sætter sig et nytårsforsæt, men det er faktisk kun en meget lille del, der formår at overholde deres nytårsforsæt året ud.

Så hvorfor er vi så dårlige til at overholde vores nytårsforsætter?

I denne guide får du 7 skridt til, hvad du kan gøre for at sikre dig, at du holder dine nytårsforsætter for 2015.

1. Gør det forberedende arbejde med dit nytårsforsæt

En af de største årsager til, at mange ikke kommer særlig langt med deres nytårsforsæt er, at de ikke gør det mentale forberedende arbejde, der rent faktisk skal til.

De fleste mennesker tænker kun meget overfladisk på deres mål for det nye år og prioriterer ikke at gøre det forarbejde, der rent faktisk skal til for, at de overholder det.

Når et nyt år starter, har vi måske en tendens til at tro, at ting automatisk forandrer sig. Men det er vigtigt at huske på, at ingenting i vores liv forandrer sig af sig selv, bare fordi vi træder ind i et nyt kalenderår.

Det værste er faktisk, at vi ofte sætter alle de her overfladiske nytårsforsætter i vores tanker, og så snart vi mislykkes med dem, har vi det med at dømme os selv for, at vi ikke har nok viljestyrke eller selvkontrol.

Men i virkeligheden er problemet oftere, at vi ikke går nok i dybden med vores målsætning og gør det vigtige forarbejde.

Du er altså nødt til at sætte tid af til at tage handling, planlægge, skrive ned og rent faktisk skabe noget dybere afklaring omkring dit nytårsforsæt, hvis du vil forvente at få succes med det.

Læs videre og lær hvordan du helt konkret kan gøre det forarbejde, der skal til.

-> Vil du have et bedre forhold til din sundhed? Læs om Jette Uhres 16 ugers online-kursus her.

2. Fokuser på et nytårsforsæt du kan kontrollere

En af de første fejl, som mange af os gør, når vi sætter et nytårsforsæt er, at vi kommer til at fokusere på et nytårsforsæt, som vi dybest set ikke kan have kontrol over.

Ofte kommer vi til at fokuserer på resultater frem for handlinger, når vi sætter et nytårsforsæt. Men sandheden er, at du kun kan være herre over dine handlinger, men du kan aldrig være herre over resultaterne af dine handlinger.

Hvis dit nytårsforsæt f.eks. er at tabe dig 20 kilo, så er det i virkeligheden ikke et nytårsforsæt, som du nogensinde vil kunne være ethundrede procent herre over.

Et vægttab er faktisk ikke noget, som du selv skaber, men det er noget, som din krop skaber. Der er rigtig mange faktorer, som spiller ind, når det gælder vægttab, og uanset hvad du gør, kan du aldrig være ethundrede procent herre over, hvordan din krop reagerer.

Hvis du altid fokuserer på et nytårsforsæt, som du ikke selv kan være herre over, så vil du også nemmere opleve frustrationer og nederlag med dit nytårsforsæt – og det kan faktisk være direkte skadeligt for dit selvværd og din selvtillid i længden.

Så frem for at fokusere på vægttab som dit nytårsforsæt, vil jeg anbefale dig, at gå et skridt dybere, så du får det til at handle om noget, som du rent faktisk har mulighed for at være herre over.

Ved du f.eks. at din overvægt hovedsageligt skyldes for lidt motion, så flyt fokus væk fra vægten, og gør i stedet mere motion til dit nytårsforsæt.

Andre populære og ukontrollerbare nytårsforsætter, som mange mennesker sætter hvert år, er f.eks; at tjene flere penge, at finde en kæreste, at få mit drømmejob.

Hvis du har sat et nytårsforsæt som disse, så vil jeg anbefale, at du først og fremmest prøver at spørge dig selv:
“Er dette i virkeligheden en handling, som jeg selv kan være herre over?”

Hvis ikke, så spørg i stedet dig selv: “Hvad tror jeg, at der skal der til for, at jeg kan opnå dette mål?”.

Hvis dit mål f.eks. er at tjene flere penge i 2015, så prøv at brainstorme, hvilke handlinger du tror, der skal til for, at du kan tjene flere penge i 2015.

Gør disse handlinger til dine nytårsforsætter i stedet, og lad være med at hænge dig op på, at du SKAL tjene flere penge. Hvis du i sidste ende har gjort, hvad du troede, der skulle til, men du alligevel ikke har tjent flere penge, så har du stadig gjort det så godt, som du kunne!

Overspiser du og vil du have hjælp?
Se dette 16 ugers online-forløb med Jette Uhre

3. Gør dit nytårsforsæt konkret

En anden ting, som er utrolig vigtigt for at kunne holde dit nytårsforsæt, er også at gøre det meget konkret.
Du kan gøre dit nytårsforsæt mere konkret ved at stille dig selv disse spørgsmål:

• Hvad?
• Hvor meget?
• Hvor ofte?
• Hvor?
• Hvornår på dagen/ugen?
• Med hvem?

Hvis dit overordnede nytårsforsæt f.eks. er “at træne mere” i 2015, så kunne et mere konkretiseret nytårsforsæt f.eks. være: “at træne i fitnesscentret hver mandag og onsdag morgen i 30 minutter og løbe hver weekend i 30 minutter”.

Jo mere konkret dit nytårsforsæt er, desto mere målbart er det også – og på den måde kan du bedre have en konkret fornemmelse af, hvordan det faktisk går med at overholde det.

4. Start blidt ud og sæt delmål med dit nytårsforsæt

Mange mennesker begår også den store fejl med deres nytårsforsæt, at de starter for hårdt ud.

Måske har lidt for meget julemad og for lidt motion i julen fået dig til at føle, at “nu må det være nok”, og derfor bliver du utålmodig og bestemmer du dig for, at du vil ændre alting på én gang.

Men det er faktisk en meget dårlig idé.

Når du går fra at ændre dine vaner helt ekstremt fra den ene dag til den anden, så sætter du faktisk dig selv op til en fiasko. Det kan godt være, at du kan holde den ekstreme stil i nogle dage eller uger, men de fleste undersøgelser viser, at permanente ændringer bedst opnås med små, realistiske og overskuelige skridt ad gangen. Så vær blid ved dig selv, vær menneskelig, vær realistisk og sæt nogle små delmål.

Hvis dit mål f.eks. som nævnt er “at træne i fitnesscentret hver mandag og onsdag morgen i 30 minutter og løbe hver weekend i 30 minutter”, men du nærmest slet ikke har trænet hele december, så spørg dig selv: “Hvad kunne et delmål for januar være?”

Måske er det ok, at du den første måned bare får som rutine at træne minimum én gang om ugen i hverdagene og én gang hver anden weekend.

Lav evt. et skema hvor du krydser af hver gang du har trænet, og har du overholdt dit delmål i januar, så husk endelig at fejre dit fremskridt og på den måde bruge din succesoplevelse som et motivationsboost.

5. Fokuser på følelserne bag dit mål

Når vi sætter mål eller nytårsforsæt, gør vi også ofte den fejl, at vi fokuserer alt for overfladisk på vores mål. Nok kan du gøre det mere konkret og sætte små delmål, men derudover er det også enormt vigtigt, at du husker at fokusere på følelserne bag målet.

Hvad er det i virkeligheden du gerne vil opnå med dit nytårsforsæt?

Det er nemlig sådan, at vi mennesker i bund og grund er motiverede af følelser.

Alt hvad vi gør i livet, det gør vi, fordi vi forestiller os, at det vil give os visse følelser. Jo mere vi har en fornemmelse af, hvilke positive følelser en bestemt handling vil give os, desto mere vil vi være motiverede for den handling.

Jo mere du glemmer at fokusere på den følelse, som du f.eks. forestiller dig at have, når du har opnået dit nytårsforsæt om at træne regelmæssigt, desto mere svækkes din motivation for det, fordi den positive følelse ved at træne kommer til at virke for langt væk.

Så kan det faktisk ske, at den umiddelbare positive følelse ved bare at ligge på sofaen i stedet kommer meget tættere på og på den måde motiverer det dig meget mere.

Så prøv at spørge dig selv “Hvad vil det give mig, at overholde mit nytårsforsæt?”.

Brainstorm alle de følelser og fornemmelser, som du forestiller dig at have, og udvælge så de 5 vigtigste og mest specifikke følelser, som du ønsker dig, med dit nytårsforsæt. Skriv dem ned på et stykke papir og hæng det op et sted, hvor du ser det hver dag.

6. Forvent at “falde i” med dit nytårsforsæt

Hvis du skal lykkes med dit nytårsforsæt i længden, er det faktisk også vigtigt, at du forventer at falde i.
Det lyder måske lidt mærkeligt, men at du skal forvente at falde i betyder altså ikke, at du skal forvente at fejle totalt med dit nytårsforsæt.

Rigtig mange mennesker kommer til at have en slags alt-eller-intet mentalitet, når de sætter et nytårsforsæt, og så snart de træder lidt ved siden af, kommer de måske til at tænke “Nu har jeg ødelagt det hele alligevel, så kan det også bare være lige meget!”.

Og denne tankegang er utrolig farlig.

Vær derfor realistisk, forvent at fejle og forbered dig så på, hvad du kan gøre, når det sker.

Mind dig selv om, at der slet ikke er noget dårligt ved at få tilbagefald med dine mål ind imellem, for det er faktisk der, du kan lære aller mest om dig selv og dine vaner.

Så når du fejler, så tag et nysgerrigt og kærligt kig på, hvad du evt. kom til at gøre forkert, og hvad du kan gøre for at undgå det fremover.

Når du er nysgerrig på dine små tilbagefald, og ser dem som en vigtig del af læringsprocessen, så har du også meget større chance for at få succes med dit mål i længden.

7. Få hjælp til at opnå dit nytårsforsæt

Sidst men ikke mindst er det enormt vigtigt, at du sørger for at få hjælp og støtte til at opnå dit nytårsforsæt.

Selvfølgelig er det vigtigt, at du selv tager ansvar for at skabe forandringer, men det er også vigtigt, at du tager ansvar for, at det ikke altid er lige nemt at ændre vaner helt på egen hånd.

Sørg for at fortælle om dine konkrete mål til de mennesker, der er tæt på dig, og forklar dem hvordan de helt konkret kan støtte dig i at opnå det.

Det kan også være en idé, at du tager imod professionel hjælp udefra, f.eks. i form at en personlig coach, en træner, et kursus, en kostvejleder eller lignende.

Det er ikke meningen, at vi skal klare alting selv - heller ikke når det gælder vores nytårsforsæt!
Konklusion

Når du år efter år fejler i at overholde dit nytårsforsæt, er det ikke dig, der er noget galt med, men det skyldes formentlig, at du ikke gør det mentale forarbejde, der skal til for, at du kan overholde dit nytårsforsæt.

Ved hjælp af de 7 konkrete skridt i denne guide, kan du i høj grad øge dine chancer for at få succes med dit nytårsforsæt for 2015.

Held og lykke med dit nytårsforsæt!

PS: Jette Uhre starter et 16 ugers online-kursus, der kan hjælpe dig med at balancere dit forhold til mad. Læs mere om det dybdegående kursus, der kan følges hjemme i sofaen her.

About Author

Jette Uhre er spisepsykologi-coach og mindful spisning-ekspert. Hun specialiserer sig især i at hjælpe kvinder med at give slip på overspisning og få et balanceret forhold til mad, sin krop og sig selv. Vil du vide mere om Jette, så besøg hendes hjemmeside: Jetteuhre.dk.

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.