Mads Phikamphon: Glem sport og motion hvis du vil tabe dig
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Mads Phikamphon: Glem sport og motion hvis du vil tabe dig

1

Mads Phikamphon - Drop motionMads Phikamphon kan godt lide at eksperimentere, og han kommer med en overraskende udmelding i dagens gæsteindlæg: "Glem sport og motion hvis du vil tabe dig".

For et par måneder siden startede jeg sportsportalen Find Hold, hvor jeg samler tusindvis af sportsklubber i hele Danmark. I den forbindelse har jeg snakket med flere, der har afsløret at de mest dyrker sport for at tabe sig. Dvs. at de ikke dyrker sport fordi det er sundt eller sjovt, men ene og alene fordi de synes de har for mange kilo på sidebenene.

Ikke nogen overraskelse

Det overrasker mig egentlig ikke at det forholder sig sådan. Men det er brandærgeligt, da der er flere undersøgelser der viser at sport og motion ikke medfører vægttab. Det forholder sig nemlig sådan, at når du træner mere, så bruger du mere energi og så spiser du også mere.

Godtnok kan du med en passende mængde viljestyrke lade være med at spise selvom sulten plager, men den strategi holder ikke i længden. Uanset hvor meget viljestyrke du har, så vil du før eller siden spise noget for at dække det energitab du har fået ved at dyrke sport.

Og oven i det, så må vi ikke glemme, at der er en del folk der ligefrem belønner sig selv med en is eller en chokoladebar hver gang de har løbet en tur.

Sådan taber du dig effektivt

Mit udgangspunkt er derfor, at sport og motion ikke giver noget som helst ifht. vægttab.

I stedet, så skal der en kostomlægning til. Det gælder nemlig ikke om at undgå at indtage for mange kalorier, men derimod at undgå at indtage for mange hurtige kulhydrater. Gør du det, så skal du nok få en sixpack ligesom jeg fik det, da jeg droppede de hurtige kulhydrater.

Når du dropper de hurtige kulhydrater, så ender du som udgangspunkt med at spise efter principperne for stenalderkost/paleo.

Sådan undgår du de hurtige kulhydrater

For at undgå hurtige kulhydrater og spise stenalderkost/paleo, så skal du droppe den konventionelle kost med masser af brød, ris, pasta og kartofler. Dvs. at du skal holde dig fra de fire ting når du spiser - og også gerne holde dig fra frugt og mælkeprodukter, der begge indeholder en hel del hurtige kulhydrater (i form af fructose og lactose).

Da jeg droppede de hurtige kulhydrater, så tabte jeg 7,2 kg på 15 dage, hvilket må siges at være et sindsygt hurtigt vægttab på næsten et halvt kilo om dagen! (præcis hvordan jeg gjorde har jeg skrevet om på min blog).

Er stenalderkost/paleo sundt?

Nogen folk vil måske sige at det ikke er sundt at spise stenalderkost/paleo, men jeg har endnu til gode at finde nogen undersøgelser der giver et entydigt svar på hvad der er sundt og ikke sundt. For uanset du kan finde undersøgelser der påpeger stenalderkost/paleo er usundt, så kan du også finde undersøgelser der påpeger at konventionel kost er usundt.

Jeg har derfor valgt at rette mig efter mine egne erfaringer. Og efter næsten 3 år med stenalderkost/paleo, så synes jeg stadig det fungerer 100% plus det er fantastisk at kunne spise løs uden at skulle bekymre sig om at tage på.

Så jeg har med andre ord valgt at ignorere de officielle kostråd. For ligesom Madbanditten, så mener jeg de er helt ude i skoven. Faktisk mener jeg at kostrådene ligesom madpyramiden bærer en stor del af skylden for at så mange folk er overvægtige i dagens Danmark.

Husk sporten alligevel

Men tilbage til udgangspunktet: At det er brandærgeligt at mange folk kun dyrker sport for at tabe sig og ikke fordi det er sundt eller sjovt.

For det super vigtigt ikke at glemme hvor sundt og sjovt det er at dyrke sport. For uanset det kan føles hårdt at gå fra at være sofakartofel til aktiv sportsmand, så betyder det utroligt meget for hvordan man går og har det.

Ikke mindst i det lange perspektiv er sport afgørende, da der er en klar tendens til at folk der dyrker sport har flere gode år end dårlige år når de bliver gamle (mens folk der fx. ryger har en tendens til at have mange dårlige år inden de står af).

Så det gælder om at dyrke sport - uanset du ikke taber dig ved at gøre det. Og selvom du måske synes det ikke er så sjovt at løbe, så er der masser af andre sportsgrene du kan dyrke.

Et godt alternativ til at løbe er fx. cykling. En god cykel behøver ikke koste alverden og som du sikkert allerede ved, så er det langt mindre hårdt for kroppen at cykle end det er at løbe.

About Author

Vi skriver både fitness nyheder og større artikler omkring en masse forskellige emner inden for træning og sundhed. Hvis du er på jagt efter gode tilbud, kan du finde nogle her: Proteinpulver - FiveFingers - Fitnesscentre

1 kommentar

  1. Det siges jo, at 70% af en sixpack laves i køkkenet, så Mads har nok ret her. Måske kan man endda smide paretos lov ind over en sixpack og sige 80/20. Well… har ingen sixpack, så jeg har nok været for meget i fitnesscentret og for lidt i køkkenet 😉

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.