Jette Uhre: Den virkelige årsag til dine vægtproblemer
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Jette Uhre: Den virkelige årsag til dine vægtproblemer

0

Jette Uhre 1Fitness-guide.dk's Sundhedscoach, Jette Uhre, har udgivet den gratis e-bog "13 skridt til mere glæde og mindre overspisning". Vi bringer 1. kapitel her.

1. Kapitel - Den virkelige årsag til dine vægtproblemer

Lad os indse det. Hvis du endnu ikke har formået at opnå en sund vægt til trods for adskillige forsøg, så er der formentlig et eller andet, som dine vægtproblemer dækker over.... Og nej, det er hverken dovenskab, uvidenhed eller mangel på viljestyrke.

At du er, hvor du er lige nu, betyder hverken at du har færre ressourcer eller en dårligere viljestyrke end de, for hvem det er lykkedes at opnå et permanent vægttab. Men det betyder formentlig, at du har haft dit fokus et forkert sted.

Hvad hvis jeg fortæller dig, at viden om kost og motion faktisk kun er prikken over i’et? Hvad hvis jeg siger, at der er ting, som er meget mere fundamentale for, at du kan opnå den vægt, du vil have?

Den virkelige årsag til manges vægtproblemer handler om meget mere end dårlige kost - og motionsvaner; den handler om psykologiske begrænsninger såsom stress, angst, bekymringer, undertrykte følelser, ensomhed, lavt selvværd og begrænsende tankemønstre.

Jep. Dette er nemlig de virkelige årsager til mange af vores vægt - og sundhedsproblemer, og begynder vi at fokusere mere på disse underliggende faktorer, kan vi gøre det langt nemmere for os selv at skabe sunde livsstilsændringer, der holder i længden.

Tony Robbins - en af verdens førende inden for personlig udvikling - har engang sagt, at forandring består af 80% psykologi og 20% mekanik. Så for de mennesker som kun mangler de 20% mekanik, er dét at læse en bog om kost og motion måske nok til, at de kan lykkes i at opnå et vægttab. Men hvad diæter og slankeprogrammer ofte ikke tager højde for er bl.a. den indre kritiske dialog, som mange af os har, og som nærmest kan gøre det umuligt for os at holde os til sunde kost - og motionsvaner i længden. Og i sådanne tilfælde kan en typisk slankementalitet faktisk gøre det hele meget værre.

Dét var netop hvad jeg oplevede, da jeg i en periode af mine sene teenageår selv tog en del på, og begyndte at have problemer med stress-spisning, trøstespisning og overspisning. Min konklusion var, at jeg bare var en meget svag person med en ekstrem dårlig viljestyrke og en medfødt trang til søde og fede sager.

Jeg var ikke særlig gammel, da jeg først begyndte at afprøve diverse restriktive og urealistiske slankekure (såsom suppekuren, frugtkuren, 3-dags kuren, juicekuren, atkinskuren m.m.).

Jeg kan mindes, hvordan jeg ind imellem gik en halv dag uden rigtig at spise, og når jeg så kom hjem fra skole, tømte jeg nærmest hele køleskabet for mad. For hver gang det ikke lykkedes mig at overholde mine slankekure, fik jeg mere og mere had til mig selv, og jeg befandt mig til sidst i en ond cirkel af selv-sabotage og trøstespisning. Jeg følte mig konstant som et offer for mine egne handlinger og jeg var totalt magtesløs i forhold til mine egne spisevaner.

Jette Uhre - Vægttab

Måske du kan relatere til min historie. Og hvis du kan, så skal du vide, at du er det helt perfekte sted lige nu. For når det hele føles så svært, kan vi enten vælge at se os selv som ofre for vores situation og fortsætte som vi plejer, ELLER vi kan vælge at se konstruktivt på vores situation og være taknemmelig for, hvor meget den faktisk kan lære os om os selv.

Heldigvis valgte jeg det sidste, og med en nysgerrig indstilling til mine egne vaner gik det langsomt op for mig, at løsningen til mine vægtproblemer ikke bare handlede om, hvad jeg puttede i munden, men den handlede i langt højere grad om hele min indstilling til mine vægtproblemer - og især min indstilling til mig selv. Efterhånden som jeg begyndte at fokusere mere på disse underliggende faktorer, kunne jeg pludselig begynde at balancere min vægt og spisning - helt uden anstrengelser.

Inden jeg afslører for dig, hvilke redskaber jeg bl.a. selv brugte, vil jeg først og fremmest gøre det klart for dig, hvad en sund vægt egentlig er;

En sund vægt er en vægt, som du kan være glad for, som holder dig sund og som SAMTIDIG tillader dig at nyde livet.

Grunden til, at jeg understreger dette, er, at jeg selv i første omgang tabte mig ved at holde mig til en ekstremt sund kost, men jeg var endnu ikke blevet af med de forhindringer, som var årsagen til mine vægtproblemer i første omgang. Godt nok havde jeg nået min ideelle BMI og havde fået mere kontrol over hvad jeg spiste, men jeg oplevede stadig at have store problemer med trøste - og overspisning.

Så frem for at overspise af kims chips og nutellamadder, så overspiste jeg i stedet i gulerødder, nødder, frugt og havregryn. Dette gjorde, at jeg lige netop formåede at holde kiloene på afstand, men hver eneste dag var en fandens hård kamp for at holde vægten, og jeg var til trods for min lavere vægt stadig hverken tilfreds med mig selv eller mit liv.

Så det kan måske være, at du ikke direkte har et problem med din vægt lige nu. Men hvis du også føler, at det er en sur kamp at holde den vægt du har, så har du rigtig meget god grund til at læse videre.

Ud fra mine egne erfaringer, samt erfaring fra klienter, har jeg fundet frem til 7 af de største fejl, som mange af os begår, når vi vil forsøge at opnå en sund vægt;

1. Vi fokuserer for meget på hvad vi spiser frem for hvorfor og hvordan vi spiser
2. Vi går på urealistiske og restriktive slankekure
3. Vi venter på at lykken skal komme, når vi bliver slanke
4. Vi glemmer at nyde livet
5. Vi er for hårde ved os selv
6. Vi glemmer at lytte til os selv og vores krops signaler
7. Vi tror, at vi skal klare det på egen hånd

Lad mig derfor lige fastslå her, at slankekure IKKE virker i længden, og de er IKKE løsningen til en sund vægt. Slankekure handler nemlig om, hvad vi ikke må få, og de er ofte baserede på følelser som skyld, skam og selvafstraffelse. Som du nok kan forstå, er disse følelser bestemt ikke holdbare motivationsfaktorer, og de hjælper dig formentlig heller ikke ligefrem af med din lyst til at trøstespise.

Noget af det først jeg gjorde, da jeg begyndte at se på mine vægtproblemer med andre øjne, var bl.a. at love mig selv, at jeg aldrig mere ville gå på slankekur. At indse at alle mine slankekure faktisk gjorde mere skade en gavn var formentlig det første og aller mest kraftfulde skridt jeg tog i min egen process mod en sundere vægt.

Skridt 1

Som dit første skridt mod mere glæde og mindre overspisning vil jeg derfor bede dig om, at du lover dig selv, at du ALDRIG mere vil gå på slankekur.

Faktisk vil jeg råde dig til, at du siger det højt for dig selv lige nu....

...Gjorde du det?

Godt.

Ser du, den eneste motivation, som holder i længden, er den som er baseret på kærlighed, nydelse, glæde og frihed... og ja, det KAN lade sig gøre at opnå en sund vægt, også mens du nyder livet.

Download den gratis e-bog

Er du interesseret i at læse hele e-bogen "13 skridt til mere glæde og mindre overspisning", kan du downloade den gratis her.

About Author

Vi skriver både fitness nyheder og større artikler omkring en masse forskellige emner inden for træning og sundhed. Hvis du er på jagt efter gode tilbud, kan du finde nogle her: Proteinpulver - FiveFingers - Fitnesscentre

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.