Interview: Thomas Rode Andersen – Direktør og Køkkenchef

Interview: Thomas Rode Andersen – Direktør og Køkkenchef

3

Thomas Rode Andersen er både direktør og køkkenchef i Restaurant Kong Hans Kælder. Efter at have levet usundt igennem mange år, prioriterer han i dag træning meget højt i sin fritid.

Thomas Rode Andersen har siden 1996 drevet Restaurant Kong Hans Kælder, hvor han både er direktør og køkkenchef.

Men trods den store viden og interesse for mad, lægger han ikke skjul på, at han tidligere levede utroligt usundt. Det var kendetegnet ved at træningen tidligere kun bestod af sporadisk løb. Men for præcist fire år siden, tog han skeen over i den anden hånd.

Fortryder usund livsstil

Når han i dag tænker tilbage, ville han utvivlsomt have ændret sine dårlige vaner hurtigere end det blev tilfældet.

"Vi lever i et samfund, hvor profit vægtes højere end en god generel folkesundhed, og det var jeg naturligvis et produkt af, ligesom mit fag jo desværre heller ikke har ry for at dyrke noget som helst, der er godt for kroppen," forklarer Thomas Rode ærligt til Fitness-guide.dk.

"Jeg gjorde det vel, fordi det ligesom hang sammen med mit kokkeliv og fordi jeg kunne, uden at opleve begrænsninger. Jeg ville da helt klart gøre det om, efter at have set, hvad det udløser, at have fokus på ”en sund sjæl i et sund legeme”, men det kan jo ikke lade sig gøre.”

”Til gengæld har jeg måske følt suset, energien og euforien i transitionen endnu kraftigere på den baggrund og glædet mig endnu mere over den enorme positive og eksplosive synergi, der har ændret personlighed til noget lang bedre."

Køb Thomas Rodes bog "Stenalderkost" hos Saxo.com her!

Motorcyklen blev skiftet ud med træningen

Thomas har med sit store ansvar i restauranten ikke den store fritid, men han cementerede sin nye livsstil ved at sælge motorcyklen for i stedet at dedikere sig til træningen.

"Jeg prioriterer det frem for de ting, som jeg tidligere foretog mig i min fritid. Tidligere brugte jeg meget min sparsomme fritid på at køre motorcykel, men den er nu solgt, da fokussen på træningen tog over. Derudover prioriterer jeg simpelthen træningen og lægger mit program efter den. Jeg har jo ikke fri om aftenen, så mine formiddags træningspas er mine ”friaftener”. Det er der, hvor jeg mødes og er sammen med mine venner."

Praktiserer selvudviklet form for crossfit

Thomas Rode har valgt, at beskæftige sig med crossfit-træning, men han er ikke fuldstændigt tro mod det oprindelige koncept.

"Jeg laver hovedsagligt funktionel træning med udgangspunkt i crossfit, som jeg dog ikke følger helt efter konceptet. Crossfit har dog katalyseret min træning, og givet mig den fornødne viden til selv at kunne sammensætte mine træningspas, så de udfordrer mig og passer til mig."

"Jeg har valgt, at dyrke crossfit, fordi det gør, at jeg fungerer optimalt og føler mig fuldstændigt fit. Afvekslingen, alsidigheden og anvendeligheden i livet generelt passer genialt til mig."

"Det gør mig glad at træne, og giver mig et enormt potentiale og et enormt mentalt overskud, som jeg er god til at gøre brug af i mine mange gøremål og projekter," uddyber Thomas Rode, der både træner individuelt og med en masse forskellige personer.

Træner både alene og med forskellige træningspartnere

”Jeg holder meget af at træne sammen med andre, og har mange forskellige træningsmakkere, i mange forskellige konstellationer, på mange forskellige lokaliteter, og både indenfor og udenfor. Især holder jeg af at træne uden nødvendigvis at konkurrere, men hvor man presser, opmuntrer og hjælper hinanden igennem. Holdånden får det bedste frem i mig, men jeg holder også meget af at træne alene.”

”Jeg træner også gerne så ofte som muligt med min meget engagerede, kommende hustru, som jeg ser meget op til i relation til træning, drive og selvdisciplin. Hun er ”en knokler”, som hele tiden flytter og udvikler sig. At tage en formiddag i parken med gymnastik-ringe og et reb, og se hende springe, kravle op og ned ad stejle trapper, lave strict muscle ups og klatre i reb, er fantastisk. Uden at være uklædeligt buff, er hun smukt tonet og stærk som en hest, og samtidigt meget feminin og kvindelig.”

En typisk træningsuge

"Jeg har ikke et decideret træningsprogram, som jeg følger hver uge. Men jeg fokuserer meget på at komme hele vejen rundt, og har nogle faste ting, som jeg tilstræber at lave hver uge, men dog i forskelligt mønster. Jeg planlægger ikke nødvendigvis, efter at fokusere på muskelgrupperne specifikt eller for at få store "guns" eller sixpack."

"Jeg squatter tungt to gange om ugen og veksler hovedsageligt mellem back squat, front squat, efter forskellige protokoller, og smider af og til overhead squats, box squats, split squats squat med elastikker i puljen eller squat i kombination med høje box jumps som kontrast-træning."

Jeg dødløfter en gang om ugen. Det er tungt, men jeg går ikke efter max løft så tit. Jeg sprinter også gerne, f.eks. 8 x 150 meter, en gang om ugen.

"Jeg løber gerne i kombination med andre øvelser en gang om ugen. Jeg har mindst en dag om ugen dedikeret udelukkende til Olympisk vægtløftning med en professionel instruktør, og kører her ca. en time, med fokus på snatch og en time med fokus på clean & jerk."

"Herudover løber jeg mellem tre og fem kilometer en gang om ugen. Ud over det er kettlebells, sjippetov, pull ups, push ups, GHD bænk, elastikker, prowlere, slæder, vægtveste, handstand push ups, masser af forskellige statiske øvelser, tabatas og meget mere så ofte som muligt i spil."

"Jeg tilstræber, at mindst et af mine træningspas udover løb er udenfor, uanset om det er vinter eller sommer."

Den største præstation var sejren over dovenskaben

Thomas Rode Andersen har vanskeligt ved at sætte fingeren på en konkret træningspræstation, der har overstrålet de andre. Derfor peger han på selve sejren over dovenskaben.

”Hvis jeg skal vælge en stor præstation, må det være, at gå fra aldrig at have lavet noget som helst til rent faktisk at blive god til mange forskellige ting, og hele tiden flytte mine egne grænser, ikke mindst min alder taget i betragtning. De fleste jeg træner og hænger ud med er jo meget, meget yngre end jeg, og jeg føler da, at jeg har deres respekt på den gode, nærværende måde,” forklarer Thomas, der rundede 43 år i juli måned.

Han fastslår, at han på ingen måde har problemer med at fastholde sin motivation til at fortsætte træningen.

”Det er ikke spor svært, når man kan sætte to fede facitstreger under det man får ud af investeringen, nemlig: ENORMT, MENTALT OG FYSISK OVERSKUD.”

Kosten er også enormt vigtig

Som kok igennem mere end 20 år, er kosten selvfølgelig også noget, som Thomas lægger meget vægt på i dag, selvom det fortsat er en udfordring for ham at spise sundt altid.

”Kosten er enormt vigtig og enormt svær at håndtere, ligesom for de fleste andres vedkommende, selvom jeg er kok. Thilde, min kommende hustru og jeg prøver for så vidt muligt, at leve som vi mennesker og vores organismer er designet til, nemlig uden sukker og stivelse.”

Thomas Rode forklarer videre, at kål og masser af løg er noget, som han bare skal have, nærmest på daglig basis, ligesom fedt og protein i enorme mængder er en selvfølge i løbet af ugen.

”Resultatet er på den baggrund helt klar, og jeg kan kun sige at det virker, selvom det ofte er svært at få til at hænge sammen i en meget travl hverdag. Det skønne er, at vi hverken ser det som en diæt, en kur og slet ikke som en begrænsning.”

Køb Thomas Rodes bog "Stenalderkost" hos Saxo.com her!

About Author

Vi skriver både fitness nyheder og større artikler omkring en masse forskellige emner inden for træning og sundhed. Hvis du er på jagt efter gode tilbud, kan du finde nogle her: Proteinpulver - FiveFingers - Fitnesscentre

3 kommentarer

  1. Bo Holst Christiansen on

    Hej Thomas / red.
    Masser af kål / løg. Masser af fedt. Og så den sidste udmelding i Politiken 11-03-2012. Det lyder i mine ører som en “paleo-diet” i mere eller mindre grad. Har den været i brug i de sidste 4 år samtidig med træning – og i så fald – med hvilket udbytte (Blodtryk – Cholesterol – generelt velbefindende)? Lidt svært at adskille effekten af træning og diæt.
    Jeg føler mig meget tiltrukket af at afprøve paleo diet – især fordi man kan benytte Thai retter i udstrakt grad (mums) og vil som sådan gerne have en vurdering af effekten af en der har afprøvet den på sin krop – og samtidig har en dyb forståelse for ernæring og (lækker) mad.

    Venl. Bo

  2. Redaktionen on

    Hej Bo,

    Tak for din kommentar.

    Vi har kontaktet Thomas Rode og stillet ham dit spørgsmål. Her er svaret:

    “Jamen man kan vel godt spise thai bortset fra at thaimad som oftest indeholder mange søde frugter og underlige industrielt fremstillede saucer m.m. Men laver man maden fra bunden, skulle der vel ikke være noget i vejen.”

  3. Måske er det lidt sent, men jeg kunne godt tænke mig at vide, om Thomas indtager kreatin og proteinpulver, eller om han kører helt “naturel”?

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.