Hæl til tå drop - megatend inden for løbetræning
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Hæl til tå drop – megatend inden for løbetræning

0

Hæl til tå drop er forskellen mellem hælens højde og forfodens højde på dine løbesko. Det er et begreb, som bliver mere og mere populært, idet fokus bliver endnu mindre på løbestil, og mere på hæl til tå droppet.

Kender du din løbestil?

Det er min holdning at enhver løber bør kende sin løbestil og købe løbesko efter det for så vidt muligt. Sådan har holdningen været i mange år blandt nærmest alle løbere – dog ser vi nu en megatrend gående i retning af at fokusere mindre på løbestil.

Typer af løbestil

Der findes overordnet 3 typer af løbestil:

• Overpronation (herunder kraftig, moderat og let overpronation)
• Neutral
• Supination (også kaldet underpronation)

Langt størstedelen af Danmarks befolkning har en afart af overpronation – jeg selv inklusiv. Jeg vil gerne give dig et par skoanbefalinger med på vejen, hvis du vælger sko efter løbestil:

• Kraftig overpronation: Det er en no brainer – du skal have Brooks Adrenaline GTS.
• Let/Moderat overpronation: Min personlige yndlingssko Asics Gel Kayano.
• Neutral løbestil: Den sko jeg uden tvivl har hørt bedst om er New Balance 1080
• Supination løbestil: Der findes ikke mange sko i denne genre, men blandt de absolut bedste er Adidas Supernova Glide.

Det er tilfældigt at det netop er Brooks, Asics, New Balance og Adidas, som er nævnt. Personligt har jeg ikke de bedste erfaringer med Nike løbesko pga. deres generelt lidt smallere fit. Hvis du har problemer med bredden på dine fødder, skal du lede efter Asics, Brooks eller New Balance løbesko med betegnelserne: 2E og 4E. Det indikerer at de er ekstra brede.

Derfor giver hæl til tå drop mening

Du kan her se en video af hæl til tå drop fænomenet, hvor jeg også gennemgår et par eksempler:

Grunden til at bevægelsen ikke fokuserer på løbestil er at bevægelsen mener at begrebet løbestil er opfundet af de større løbemærker for at øge omsætningen af deres sko. Formålet er at løbetræne mere naturligt, hvilket du typisk vil komme til med mindre udstyr og mindre hælforskel.

Forslag til forskellige løbesko efter niveau

Som nybegynder skal du ikke længere ned end minimum 8mm forskel mellem hælen og forfoden. Typisk vil du starte mellem 9 og 12 mm som nybegynder inden for denne mere naturlige løbestil. Som begynder kan du starte med Asics’ letvægtløbesko Asics DS GEL Trainer. Her får du en let løbesko på omkring 250 gram og et 9 mm drop.

Som en mere erfaren minimalistløber, kan du overveje en sko som Inov8 F-Lite 195 med et 3 mm drop og kun 195 gram. Generelt laver Inov8 vældig gode løbesko til løbere der træner med et lavt drop.

Overordnet set skal du vælge at konvertere til at fokusere på dit drop frem for din løbestil hvis du synes det er spændende, hvis du gerne vil løbe hurtigere, og hvis du ikke er typen som har alt for mange problemer med skader. Start roligt ud og vænd din krop til den mindre stødabsorbering.

About Author

Jens Jakob Andersen startede tidligt ud med lange løbeture og løb som 16-årig sit første marathon. Siden har han startet en løbeforretning. I dag rådgiver han om køb af løbesko på iloebesko.dk.

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.