Den store guide til særligt sensitive

Den store guide til særligt sensitive

7

Særligt sensitiv - guide til særligt sensitive personerHar du svært ved at håndtere de følelser, der hober sig op indeni dig? Måske føler du, at du ikke passer ind? Du er langt fra den eneste, som har det sådan. Og måske er du særligt sensitiv. Bliv klogere her.

For en særligt sensitiv person fylder indtryk, lyde, følelser og andre mennesker meget mere end hos personer, der ikke er særligt sensitive.

Det gælder både triste ting og dejlige ting som ferier og fester. En særligt sensitiv person bliver hurtigere “mættet” og har brug for ro, og derfor er det vigtigt, at han eller hun lærer at passe på sig selv.

Hvad vil det sige at være særligt sensitiv?

Som særligt sensitiv reagerer du hurtigere end andre på indtryk fra omgivelserne eller din krop. Du kan blandt føle dig belastet af:

  • Lugte
  • Lyde
  • Smerte
  • Tidspres
  • Uro
  • Forandringer
  • Stemninger
  • For meget socialt samvær


Et kendetegn er en følsom hjerne, der gør, at sensitive personer sanser ting på en anden måde og nemmere end andre føler sig stressede eller overvældede. De er letpåvirkelige, registrerer andres små signaler, bliver hurtigt udmattede og kan være følsomme over for kritik.

Er det en sygdom at være særligt sensitiv?

Omkring 20 procent af alle mennesker er særligt sensitive. Det er ikke en sygdom og kan ikke som sådan helbredes, men er du sensitiv, skal du huske at tage nogle hensyn til dig selv og holde pauser - lidt før andre i familien eller omgangskredsen vil have brug for det.

Hvorfor er jeg særligt sensitiv?

Der kan være flere grunde til, at du er særligt sensitiv. Det kan tit være noget arveligt, så en af eller begge dine forældre har det på samme måde som dig. Men det kan også skyldes en svær eller meget stresset opvækst.

Særligt sensitive personer kan føle sig lidt anderledes, fordi de simpelthen ”føler mere” og stærkere end andre. De er sårbare, aflæser andre mennesker, bider mærke i detaljer og reagerer stærkere på nye indtryk end andre og bliver lettere overanstrengt.

Er der noget godt ved at være sensitiv?

Der er masser af gode egenskaber ved at være særligt sensitiv. Som særligt sensitiv er du intuitiv, engageret, omsorgsfuld, god til andres følelser, og du får stærke sanseindtryk.

Du er måske også optaget af social retfærdighed og uretfærdighed, og du tænker over konsekvenserne af dine handlinger.

En særligt sensitiv person er typisk en meget god og loyal ven. Du holder af dybe venskaber, du er god som ven og god til at aflæse andres følelser og spørge ind til dem, selv om de kan virke generte.

Lykkebarometeret hos særligt sensitive er komplekst, og du kan føle dig mere lykkelig og mere ulykkelig end andre. Det er derfor utroligt vigtigt, at du ved, hvad du skal gøre som særligt sensitiv, så du bedst muligt tackler de forskellige situationer i hverdagen.

Særligt sensitiv som teenager

Som teenager er der en masse, du skal tage stilling til. Du opfatter dig selv som anderledes end andre, og selv det mindste kan virke uoverskueligt. Måske føler du dig enten ensom eller ikke rigtigt forstået.

I skolen eller på din uddannelse kan du præstere godt, når du har overskud til det, men du har svært ved at gå til eksamen, fordi du frygter det værste. Det er en god idé at komme angsten i forkøbet med grundig forberedelse og at skrue en smule ned for ambitionsniveauet, så nervøsiteten ikke tager overhånd. Læs mere om at håndtere eksamensangst her.

Særligt sensitive teenagere kan være svære at være kærester med, fordi de føler så meget. Alle sanser kommer på overarbejde. Forelskelsen kan være intens, og du kan blive sårbar. Giv derfor dig selv ro og tid til at tænke og mærke efter, når du har behov for det, så du kan føle dig tryg.

Særligt sensitiv og socialt samvær

Som særligt sensitiv er du meget følsom over for kritik og har svært ved at håndtere en hård tone. Du skal derfor ikke presses ret meget, og tit er det rarest for dig at kunne observere det hele lidt på afstand til at starte med.

Du når hurtigere til et punkt, hvor du ikke kan rumme mere. Det kan for eksempel være svært på ferie, lejrskole, efterskole eller lignende, hvor du skal være social i lang tid ad gangen.

De fleste er indadvendte, men andre er udadvendte. Fælles for dem er, at de studerer andre mennesker længe. De særligt sensitive og indadvendte har behov for mere alenetid end de særligt sensitive og udadvendte.

Generelt er alenetiden en god tid, som man har meget brug for.

Hvordan skaber jeg trygge rammer?

Særligt sensitive har brug for trygge rammer og personer at knytte sig til. De har brug for plads til at kunne trække sig tilbage og ro til at finde sig selv – især hvis der er uro blandt venner eller i klassen.

Det er meget vigtigt, at du som sensitiv lærer, hvornår nok er nok, så du kan stoppe op og passe på dig selv. Lytter du ikke, kan det i værste tilfælde føre til stress, depression og angst.

About Author

Vi skriver både fitness nyheder og større artikler omkring en masse forskellige emner inden for træning og sundhed. Hvis du er på jagt efter gode tilbud, kan du finde nogle her:Proteinpulver - FiveFingers - Fitnesscentre

7 kommentarer

  1. Johnny Madsen on

    Hejsa jeg har et spørgsmål, som har nået at gøre med at være særlig sensetiv, da jeg er det i forvejen, men efter jeg er begyndt på hård intensensiv cardio træning for ca 3 1/2 mrd siden, der er jeg blevet ekstremt lydfølsom i forhold til når jeg sover.

    Jeg træner meget hårdt i et fitness center hver anden dag og sidst jeg tjekkede vægten, havde jeg smidt lidt over 23kg uden at jeg har ændret på madvaner, jeg spiser selvfølgelig bare ikke usunde ting og fede ting og rør kun alcohol en gang hver 2 eller 3 uge, selvom jeg træner for at tabe mig, men det går så aligevel også fint fremad.

    Det skal siges at jeg får medicin imod neroupati “nervebetændelse i begge ben”

    Jeg får medicinen Euthyrox imod et for lavt stofskifte og tager Melatonin til at sove på og grunden til at jeg lige skriver de 2 præperater er fordi de er hormon præperater, som måske kan forstyre et eller andet, når nu jeg knalder min forbræning så højt i vejret, men jeg ved det ikke og kan ingen infomationer finde om mit problem.

    Jeg træner rigtig hårdt hver anden dag og er helt udkørt om aften, men når jeg først er faldet i søvn, og som problemet blevet, når min overbo så først står op, måske 3—4 timer efter jeg er faldet i søvn, så vågner jeg af den mindste lyd fra min overbo og min krop er i fuld alarm beredsskab, føler jeg og kan på ingen måder falde til ro igen og få sovet igennem.

    Det påvirker mig rigtigt meget og forstå simpelthen intet af det og det kan stresse mig rigtig meget og starte min dag ret negativt.

    Jeg har haft overboer i mange år, så det er der intet nyt i, det eneste der er helt uventet og nyt, det er at jeg pludslig er blevet så ekstremt lydfølsom i forhold til min søvn, efter jeg er begyndt at træne og jeg forstå intet af det.

    Jeg har lige konfronteret min læge med problemet, og efter hvad min søster havde fortalt mig kunne det måske ha nået at gøre med min stofskifte medicin, når nu jeg booster min forbrænding så meget i vejret, så måske kunne nogle blodprøver forklare problemet, men min læge fortæller at alle de tjek de har lavet via blodprøver de ser bare kanon gode ud.

    Så er mit spørgsmål selvfølgelig, hvad fanden er der egentligt galt, hvorfor kan jeg ligepludslig ikke få en ordenlig nattesøvn, når jeg køre så hårdt på, det burde jeg vel netop kunne og ikke lige det modsatte, som jeg beskriver her og pga en skærpet lyd sans ligepludslig.

    Mange tak på forhånd

  2. Redaktionen on

    Hej Johnny. Tak for dit spørgsmål.

    Jeg har ikke mulighed for at sige, hvad årsagen er. Men jeg kan varmt anbefale at sove med ørepropper, for at sikre en optimal søvn. Jeg har selv eksperimenteret meget med ørepropper, og efter at have testet en lang række, er jeg kommet frem til at bruge disse: https://www.sikkerhedsgiganten.dk/alpine-sleepsoft-oerepropper.

    De er behagelige at have på, du får stadig tilført luft til øregangene og så kan du samtidig fortsat høre, hvis du har en alarm til at vække dig. Hvis du ikke får søvn nok, kan det hurtigt svække dit overskud, humør, immunsystem mv. Jeg håber, at ørepropperne vil kunne løse din udfordring.

    Mvh. Casper / Redaktionen.

  3. Johnny madsen on

    Hej Casper.

    Tak for dit svar.

    Jeg vil gerne tilføje at ørepropper har jeg eksperimenteret med og det går heller ikke for mig, jeg bliver stadigvæk påvirket af den mindste lyd, fra når overboen står op.

    Det har så resulteret i at jeg har den ene af mine stuehøjtalere stående inden i mit soveværelse.

    En ca 1 1/2 meter høj stuehøjtaler, der står ca 1 1/2 meter fra mit hovedet, som jeg tænder hver gang inden jeg skal sove, hvor den står på et dæmpet lydniveau i radioen, for at det netop skulle overdøve udefrakommende lydgener tidligt hen på morgnen.

    Men det er ikke nok, jeg blir påvirket af den mindste udefrakommende lyd.

    Jeg prøver på en hel masse på at sørger for at jeg får en optimal søvn,da jeg ved hvad konsekvenserne er,kan forsætte med at være, men intet har hjulpet pt desvære.

    Jeg aner ik hvad jeg skal stille op og ved at min situation i forhold til for lidt søvn, blir uudholdbare i længden og jeg er jo ik i mål endnu, så jeg bare kan stoppe min træning og vil heller ikke tvinges til at stoppe den, fordi mine sanser er blevet skærpet på den måde.

    Måske er min krop blevet stresset og måske mit sind,af træningen, jeg aner det ikke

  4. Redaktionen on

    Hej Johnny. Jeg er ærgerlig over at høre, at ørepropper ikke har kunnet løse problemet. Hvor meget træner du ad gangen og kan du give mig flere detaljer om, hvad din træning indeholder?

    Jeg skal tilføje, at min erfaring er også, at når man er fysisk træt, så er man ekstra sensitiv over for lyde. Derfor bliver man hurtigt overvældet og kan ende i en “ond spiral”.

    Det kan sagtens være, at du overtræner eller at kroppen og hovedet simpelthen bare er træt, fordi du ikke tidligere har trænet i samme omfang (går jeg stærkt ud fra).

    Derfor har jeg pt. tre løsninger (du kan evt. kombinere dem):

    1. Tal med din overbo om problemet. Jeg ved godt at det kan være lidt grænseoverskridende, men de fleste vil være forstående over for det.

    2. Prøv at trappe lidt ned for din træning – måske blot en træningsdag mindre om ugen.

    3. Meditér 5-15 minutter inden du skal sove, så vil du sandsynligvis opleve en dybere søvn.

  5. Johnny Madsen on

    Hejsa.

    Og tusind tak for den indsigt du har givet mig her, da jeg er blevet meget mere forstålig over for hvad der højst tænkeligt er galt.

    Ja den med overboen er allerede endt i en ret tragisk historie, da hun er en pige på ca 22år og lige er flyttet ind og jeg er en fyr på 41år, som åbenbart godt kan virke skræmmende, når man pludslig står uden foran hendes dør og prøver på i min bedste overbevisning og med et smil på læberne, at prøve at fortælle hende om vi ikke kan finde en løsning på at jeg blir vækket rigtig tideligt hver morgen, når hun fare rundt, inden hun skal ud af døren og på arbejdet.

    Hun virkede forståelig og forslog selv at hun vil gerne tag hensyn og nærmest liste rundt, men jeg er nu ret sikker på at bare den samtale har virket for mærkelig på hende, da hun ik vil åbne døren mere også har situation ekskaleret og været igennem boligforeningen.

    Der er kun en løsning på det problem og det er at jeg må flytte til et sted, hvor der ik findes overboer.
    En pisse dyr affærder og rigtig uheldigt for mig, da jeg igen om et par år, skal flytte igen, da jeg skal flytte til sjælland, fra jylland.
    Så det blir mange penge på ret kort tid og pga jeg ik kan holde min nuværende situation ud.

    Jeg vågnede så sent som inat kl 4:16 fordi hun træder ud af sin seng og var selv faldet i søvn lidt over kl 1 vil jeg tro og tror ikke at jeg har sovet siden.
    Det er kun mit problem og det kan jeg ikke bearbejdet nogle eller bare prøve at finde en løsning på udover at jeg må væk, hvis ik mine sanser falder til ro.

    Når men nok om det, det er bare et rigtig uheldigt og blir et pisse dyrt problem at få løst.

    Jeg træner fast hver anden dag og går fast minimum 10.000 skridt hver dag mindst.

    Min træning består i nået styrketræning den første lille 1 1/2 time, derefter sætter jeg mig så på en cykel i 1 time og 10 min, hvor jeg faktisk lige har skruet op for presset, så ihvertfald over halvdelen af tiden, der ligger jeg på over 90% af min maks puls.

    Også slutter jeg af,nede i træningscenteret,med en mindre løbetur på kun 15 min med 7 km/t.

    Jeg har haft et overbelastet knæ, som lige næsten fik mig til at sidde stille i næsten 14dage.

    Jeg kunne ihvertfald ik gå mine ture ved siden af.

    Så derfor bruger jeg ik længere tid på at løbe så meget, da mit knæ nok skal arbejdes op igen.

    Jeg vejer mig hver 14 dage, hvor jeg så kun har trænet 7 gange imellemtiden, da jeg kun træner hver anden dag og udover perioden med mit overbelastet knæ og sidste gang jeg vejet mig, der taber jeg fra 3,6kg til lidt over over 4kg hver gang.

    Sidste gang jeg vejet mig var der kun røget 2,6kg, derfor har jeg sat intensiteten op på cyklen og nu begyndte at løbe igen, men det er så en ret dårlig ide, kan jeg forstå på det hele?

    Det er faktisk skide godt med den træning, det går jo utroligt godt fremad,jeg bruger også mange timer på det hver anden dag, men de konsekvenser det har fået for mig og desvære også min overbo, det går jo ikke, det er en ret trist situation og blir enormt dyr at løse, hvis jeg vil forsætte mit vægttab i samme tempo, og jeg skal ha det godt med min træning når man tænker på min skærpet lydsans

  6. Johnny madsen on

    Og jeg glemte at skrive, at du har fuldstændig ret.

    Jeg har aldrig dyrket motion på det henblik at tabe mig.

    Jeg har haft styrketrænet en del gange, men det er vist nået helt andet.

    Jeg har bare været inde i en rigtig lang og dum periode med lavt stofskifte og dertil en depressionsligende tilstand som så også medførte inaktivitet og 4—5år i sådan en tilstand det er jo seriøst ødelæggende for ens krop og selvværd.

    Men pludslig vendte situationen for snart små 4 mrd siden, jeg fik taget mig sammen og begyndte at gå seriøst til den med at komme i form.

    Mit mål var at smide 30—40kg som jeg har taget på i den periode.

    Jeg er ihvertfald over halvvejs, hvis det ik var fordi jeg lige skulle holde 1 1/2 uge’s ferie her i juli mrd, så vil jeg runde de 30kg og lidt til.

    Tror det blir godt med den ferie, som jeg kan forstå på dit udsagn, om skærpet sanser hos nogle hvis man køre for hårdt på

  7. Redaktionen on

    Hej Johnny. Godt at høre at du fik mere overskud til at gennemgå en stor livsstilsændring. Hold fast i de nye, gode vaner. Jeg vil dog mene, at du bør skære en træningsdag fra. Jeg synes, at omkring to og en halv times træning hver gang lyder af meget, så derfor ville det nok kunne sænke niveauet af stress i kroppen, hvis du tog en træningsdag ud og lavede den om til en hviledag – jeg vil anbefale dig en ekstra hviledag midt på ugen.

    Hvis du har problemer med knæet og de bliver forværret af at løbe, så bør du ikke gøre det. Hvis du endelig vil løbe, så løb på et blødt underlag – eksempelvis græs, så dit knæ ikke bliver så belastet.

    Jeg håber, at du kan bruge mine råd – og så må du have en god ferie.

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.