Guide: Sådan får du en jul uden overspisning

Guide: Sådan får du en jul uden overspisning

0

JulFitness-guide.dk’s sundhedscoach Jette Uhre giver dig en guide til, hvordan du får en hyggelig jul uden overspisning, trods de mange lækkerier.

Der var engang, hvor jeg altid frygtede juletiden.

I mange år var julen en tid, hvor jeg havde en tendens til at tænke; "Jeg kommer sikkert til at overspise og tage 5 kilo på i julen alligevel, så jeg kan jo lige så godt bare gå all-in og starte på en slankekur til januar i stedet".

Gennem hele julen kæmpede jeg med den her indre kritiske stemme, som enten hele tiden dikterede, hvad jeg ikke måtte spise, eller også fik den mig til at tænke "Fuck det... der er ingen der skal bestemme over mig, og det kan også bare være totalt lige meget!!".

Konsekvensen var, at jeg altid endte med at gå endnu mere all-in i julen, end jeg ellers ville have gjort.

Oven i det havde jeg også altid den her magiske idé om, at "når året skifter, så får jeg sikkert en masse motivation og energi igen, og så tager jeg mig bare sammen der!".

Men i stedet skete der det, at jeg enten gik fra ekstrem overspisning i julen til ekstrem slankekur i januar (som holdt i en uge, gik tilbage til ekstrem overspisning igen, og tilbage til ekstrem slankekur osv...), eller også fik jeg bare aldrig den der magiske motivation i januar, netop fordi jeg havde overspist så meget i julen og følte så dårlig samvittighed over det, at det faktisk dræbte min motivation i flere måneder.

Mange mennesker har det ofte med at sætte deres sundhed og velvære på standby i julemånederne - og det er faktisk en skam. For det er netop tankegangen “Jeg starter bare til januar” som gør, at vi ofte ender med at overspise endnu mere i julen, end vi ellers ville have gjort, og det er også ofte det, som faktisk gør det endnu sværere for os at balancere vores forhold til mad i længden.

Selvfølgelig skal vi have lov til at nyde den lækre julemad og hygge os i december uden at føle, at vi lider afsavn eller skal sætte restriktioner for os selv.

Nydelse er i virkeligheden en meget vigtig del af vores sundhed, men det er faktisk muligt at nyde julen, uden at det skal ende i hovedløs overspisning i december med selvbebrejdelse, selvpiskeri og dårlig samvittighed til følge i januar.

Her får du mine 7 bedste tips til, hvordan du kan få en jul med mere nydelse, ro og balance og med meget mindre overspisning:

1. Find nydelse i andet end maden

Nydelse er et biologisk grundbehov, som vores hjerne altid vil søge efter at få opfyldt. Derfor er der slet ikke noget galt med at ville nyde julen, men sandheden er, at der er mange andre ting ud over den lækre julemad, som kan opfylde dit behov for nydelse i julen. Det essentielle er, at du forsøger at have mere fokus på de andre ting, som du kan nyde ved julen.

Inden du skal af sted til et julearrangement, kan du f.eks. bruge et par minutter på at visualisere, hvordan arrangementet vil forløbe. Forsøg at fokusere på hvad du vil glæde dig til, og hvad du vil nyde - ud over den gode julemad.

Forestil dig hvordan du vil fokusere på de mennesker du elsker, samtalerne, hyggen, kærligheden, glæden og afslapningen og lade disse ting fylde dig op med nydelse. Jo mere fokus du har på alle de andre ting omkring dig, som kan give dig nydelse, desto mindre vil du have behov for at opnå nydelse gennem maden.

2. Vælg din mad med omhu

For at kunne nyde mere og overspise mindre i julen, er det også utrolig vigtigt, at du vælger din mad med omhu. Her mener jeg altså ikke, at du absolut skal vælge de sundeste alternativer, men jeg vil faktisk anbefale dig, at du i stedet går efter at vælge den allerbedste kvalitet.

Så frem for at øse mad op på tallerkenen helt ukritisk, så stop lige op og spørg dig selv “Hvad har jeg VIRKELIG lyst til lige nu? Hvad kan give mig allermest nydelse pr. bid? Hvad er virkelig værd at bruge min appetit på?”

På denne måde kan du sikre dig, at du får den optimale tilfredsstillelse ud af hver enkelt bid mad, så du ikke bliver ved at have lyst til mere.

3. Vær nærværende

Der er rigtig mange fordele ved at være mere nærværende i julen. Jo mere nærværende du er med din mad, desto bedre registrerer din hjerne faktisk, at du spiser, og på den måde vil du have meget nemmere ved at føle dig mæt og tilfredsstillet for en mindre mængde mad.

Men der er også andre fordele ved at være nærværende i julen.

Når du f.eks. er fuldt ud nærværende med de mennesker, som du er sammen med, så vil det også give dig en meget større oplevelse af nydelse, og det vil i sig selv virke mere tilfredsstillende, afslappende og afstressende.

At være afslappet kan i sig selv være med til at forebygge overspisning, fordi vi ofte kan have en tendens til at søge trøst i maden, når vi er stressede. Og helt ærlig - hvem vil ikke gerne være lidt mindre stresset i julen?

Forsøg at have fokus på at være så nærværende som muligt med hver enkelt ting, du gør. Når du spiser, så giv maden din fulde opmærksomhed. Når du snakker med andre, så giv samtalen din fulde opmærksomhed.

4. Navigér med din krop

Mange mennesker har ofte en tendens til at forsømme eller afskære kontakten til deres krop – især her i juletiden. Med julestress, huskelister, gaveindkøb og travlhed kan vi let komme til at være for meget oppe i hovedet og miste fornemmelsen af vores krop. Og det er ikke særlig smart. For når vi ikke kan mærke vores krop, så har vi det også med at overhøre dens behov.

Det er vigtigt at huske på, at vores krop rent faktisk er den allerbedste guide til at finde ud af, hvad og hvor meget vi har behov for at spise på et givet tidspunkt. Vores krop ved allerbedst selv, hvad den har behov for, og jo mere vi husker at lytte til den, desto nemmere bliver det for os at træffe de bedste og mest balancerede valg omkring mad uden at skulle starte en lang og forvirrende diskussion med os selv oppe i hovedet.

Så når du skal vælge, hvad du skal spise, eller hvis du overvejer, om du skal øse op på tallerkenen én gang til, så prøv at spørge dig selv; “Hvad ville min krop vælge lige nu? Hvis min krop kunne tale til mig, hvad ville den så sige?”

5. Træk vejret dybt

Det kan virke for simpelt til at være sandt, men faktisk kan din vejrtrækning være løsningen til en jul med mere balance og mindre overspisning.

Når du husker at trække vejret dybt helt ned i maven, så får det dig ikke alene til at slappe mere af og være mere nærværende, men det sætter rent faktisk også mere gang i forbrændingen og fordøjelsen.

Samtidig giver dybe vejtrækninger dig også en meget bedre fornemmelse af din krop og din sult – og mæthedsfornemmelse, hvilket kan støtte dig rigtig meget i at mærke, hvornår du har fået nok.

Så husk at trække vejret dybt både før, under og efter et måltid. Tag evt. nogle pauser under måltidet, hvor du lægger bestikket fra dig, og fokuserer på at trække vejret dybt.

6. Giv slip på kontrollen

En af de største fælder, som man kan ryge i, når man vil undgå overspisning i julen, er at forsøge at kontrollere sin spisning for meget.

Det lyder måske umiddelbart lidt underligt, men jo mere du forsøger at kontrollere din spisning og fortælle dig selv, hvad du ikke må spise, desto mere vil du faktisk vække din indre rebelske frihedstrang, som i sidste ende kan lede til mere overspisning. Så tillad dig selv at give lidt slip på kontrollen i dit hoved og stol på, at din krop nok skal vise dig vejen.

Hel konkret kan du gøre det, at du gentager denne sætning et par gange inde i dig selv, imens du spiser; “Jeg slipper kontrollen”.

Det kan godt umiddelbart virke som er underligt tip, når nu kontrol jo netop er det, vi føler, at vi ikke har, når vi overspiser, men afprøv metoden alligevel og oplev på egen krop, hvad den kan gøre.

7. Tilgiv dig selv, hvis du overspiser

Sidst men ikke mindst er det enormt vigtigt, at du husker at være blid og kærlig mod dig selv i julen. Jo mere du dømmer dig selv og er selvkritisk, desto mere vil du øge din trang til at overspise, og måske endda ende med at sidde fast i en ond spiral, hvor du overspiser, dømmer dig selv, trøstespiser, dømmer dig selv, overspiser og så videre.

Så husk for alt i verden, at hvis du kommer til at overspise, så er det virkelig ikke “the end of the world”. Giv dig selv et kærligt kram og tilgiv dig selv. Livet går videre, og du er god nok alligevel!

Konklusion:

Det er en falsk idé, at man ikke kan nyde julen uden at gå totalt amok i julemad. Du kan sagtens opleve enormt meget nydelse i julen og samtidig undgå at overspise så meget, at du er nødt til at tvinge dig selv på en hård og stram diæt til januar.

Det vigtigste er, at du forsøger at finde nydelse i andre ting end maden, og at du tillader dig selv at nyde maden fuldt ud, når du spiser.

Lad for alt i verden være med at sætte for mange restriktioner for dig selv eller dømme dig selv, når du kommer til at overspise. Vær god ved dig selv og lyt til din krop, så skal du nok komme gennem julen og ind i det nye år med masser af nydelse og balance.

About Author

Jette Uhre er spisepsykologi-coach og mindful spisning-ekspert. Hun specialiserer sig især i at hjælpe kvinder med at give slip på overspisning og få et balanceret forhold til mad, sin krop og sig selv. Vil du vide mere om Jette, så besøg hendes hjemmeside: Jetteuhre.dk.

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.