Guide: Den nemmeste vej til at komme i form før skiferien
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Guide: Den nemmeste vej til at komme i form før skiferien

0

Fitness-guide.dk’s ski-ekspert Martin Schøber forklarer i denne guide, hvordan du nemmest kommer i form før skiferien.

Som skrevet og sagt mange gange før, er det uden tvivl en rigtigt god idé at træne op til skiferien.

Både for fornøjelsens skyld, så du kan køre hurtigere, længere og mere på ski. Det er dog også utroligt vigtigt for at forebygge skader ved evt. styrt.

Ved skiløb er især underkroppens muskler i spil i stor stil. Lårene på for- og bagside er hvad der hovedsageligt bliver brugt under en tur ned af den røde piste.

Ryg- og coremuskulaturen bliver dog også brugt meget, for at skabe stabilitet i hele kroppen.

Derfor er det hovedsageligt disse muskler, du skal fokusere træningen på. Jeg vil herunder komme med nogle gode råd til, hvordan du nemmest kommer i form til skiferien.

Du skal ikke bruge noget fancy træningsudstyr eller andet. Bare din krop, noget vilje og gejst og måske et par løbesko.

Gå op af trapper

En nem og effektiv motionsform. Gå op og ned af en masse trapper i et raskt tempo. Det vil hæve din puls og give dig masser af træning for de ski-involverede muskler.

Du kan overveje at springe hvert andet trin over, så dine skridt bliver længere. Det vil helt sikkert kunne mærkes i ballerne.

Squats

Her kan du lave to varianter, som ikke kræver yderligere udstyr. Først er der airsquats, som er den almindelige squat-bevægelse.

Når du ikke lægger ekstra vægt på øvelsen, skal tempoet og repetitioner i vejret. Hold fokus på masser af dybde og højt tempo

Denne video viser et fornuftigt tempo, masser af repetitioner. Skal du prøve øvelsen, kan du med fordel trække shortsene længere ned.

Den anden variation er den statiske position, hvor du sidder med lårene vinkelret mod væggen.

Det vil give dig en masse syretræning, og du kan som tiden skrider frem mærke syren boble i benene. Vær opmærksom på tiden og forsøg at forbedre dig hver gang.

Coretræning

En af de nemmeste og mest effektive øvelser til at træne dine core muskler er den klassiske planke.

På fødder og albuer skal du holde kroppen helt strakt. Igen vil du mærke kroppen og dine muskler ryste af anstrengelse.

Løbeturen

Den mest effektive og nemmeste måde at opbygge en stærk grundform er et par ugentlige løbetur i et godt tempo.

Skiløb er ikke konditionskrævende, men det kan være hårdt at køre de opkørte pister sidst på dagen.

Samtidigt så gør løbetræningen, at du kan arbejde hårdere i de førnævnte træningsformer, hvilket vil give udslag i at du bliver stærkere.

Jeg håber, at du kunne bruge rådene til din træning op mod skiferien.

Skal du af sted i vinterferien, og er endnu ikke er kommet i gang med skitræningen, så er det nu du skal i gang. Jeg vil anbefale at du starter 8-12 uger før skiferien.

Men alt er bedre end ingenting, så har ikke noget undskyldning for ikke at komme i gang. God fornøjelse på din næste skiferie.

About Author

Martin Schøber er en dedikeret offpiste skiløber. Om vinteren bor han i de østrigske alper i jagten på den bedste sne. Herfra blogger han om alt indenfor skimiljøet og driver sin webshop. I sommermånederne studerer han Ernæring og Sundhed på Suhrs Seminarium. Han driver webshoppen Blacksnow.dk samt bloggen Freeskiing.dk.

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.