Ekspert: De nye kostråd burde være mere præcise

Ekspert: De nye kostråd burde være mere præcise

0

10 KostrådFitness-guide.dk’s sundhedscoach, Jette Hoffmann Uhre, gennemgår her de 10 nye kostråd. Grundlæggende mener hun, at de er gode, men formuleringerne kunne godt have været mere præcise.

Fødevarestyrelsen har for nylig offentliggjort deres nye anbefalede kostråd til danskerne. Sidst vi fik nye kostråd var i 2005, men der er sket en del ændringer siden da.

I dag har vi fået 10 kostråd i stedet for 8 - nogle er nye og nogle lidt mere nuancerede end sidst.

I denne artikel giver sundhedscoach Jette Hoffmann Uhre dig sin mening om de nye anbefalinger.

1. Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv

Jeg går ud fra, at råd nummer ét er ment som et overordnet sundhedsråd, og derfor både har budskaber om kost og motion.

Det er godt, at der stadig er fokus på at spise varieret, da jeg vil mene, at det nok er det vigtigste kostråd af dem alle.

Jeg kan rigtig godt lide, at der i pjecen nævnes, at mad ikke bare skal være sundhed og vitaminer, men at der også skal også være nydelse, glæde og velvære med. Personligt ville jeg vælge at putte dette tema ind som ét af de 10 råd, fordi vi i dag ved, at det ikke bare er vigtigt, hvad vi spiser, men det er også utrolig vigtigt, hvordan vi spiser.

Vi ved alle sammen godt, at vi ikke bør spise for meget, men hvad vil det egentlig sige? Hvad er for meget? Og for hvem?

Jeg ville nok omformulere det første råd her til noget i retningen af “Spis varieret, nyd maden og spis kun, til du ikke er sulten længere”. Det ville gøre det lidt mere specifikt.

2. Spis frugt og mange grøntsager

Det er rigtig godt, at der er blevet mere fokus på, at det er grøntsagerne, der er de vigtigste. Jeg har oplevet mange eksempler på klienter, som spiste 6 stykker frugt om dagen og næsten ingen grøntsager - og de var overbeviste om, at de fulgte kostrådene til punkt og prikke.

Frugt er sundt, men det er bedst at spise flest grøntsager, da de indeholder mindre sukker og typisk flere fibre end frugt (bortset fra bær, som nok er den type frugt, som har det højeste indhold af fibre).

Det er også fedt, at der er kommet fokus på de grove grøntsager, så man ikke bare tror, at man kan slippe af sted med at spise icebergsalat, tomat og agurk hver dag.

3. Spis mere fisk

Det er rigtig godt at anbefalingen af fisk er sat op. Især hvis det gælder, at man udskifter det for kød.

Eftersom danskerne spiser så meget rugbrød med pålæg, kan det være godt for alle familier at vide, at det er bedst at udskifte noget at det usunde kødpålæg med fisk.

4. Vælg fuldkorn

Rigtig godt at fuldkorn har fået et punkt for sig selv, og at hvidt brød og pasta er pillet ud. Man kunne måske kort forklare, hvad fuldkorn faktisk er; fuldkornsprodukter er mad, som er lavet af det hele korn, hvor ingen skaldele fra kornet er siet fra.

Den meste næring sidder nemlig i skaldelene, og det er dem, som er siet fra i hvide og raffinerede kornprodukter.

5. Vælg magert kød og kødpålæg

Jeg er især vild med dette kostråd, fordi jeg personligt synes, at det er et af de områder, som vi danskere har haltet meget bagud med i mange år.

Det er rigtig godt, at man både har sat fokus på miljø og sundhed i dette punkt, og at der er givet en anbefaling om, at vi kun skal spise rødt kød ved maksimum 3 måltider om ugen. Jeg er ret sikker på, at en stor del af danskerne lige nu spiser lidt mere end det.

6. Vælg magre mejeriprodukter

Det er godt, at der er fokus på at vælge mere mager ost. Der findes efterhånden mange magre oste på markedet, som smager mindst lige så godt som de konventionelle fede oste.

Det er også min opfattelse, at alt for mange danskere bruger fed fløde i deres madlavning. Der findes også rigtig mange gode og lettere alternativer til fløde på markedet i dag.

7. Spis mindre mættet fedt

Det er godt, at man nu skelner mellem det gode og det dårlige fedt og anerkender, at vi skal have lidt fedt fra de gode vegetabilske kilder.

Jeg kunne dog godt tænke mig, at man også kort havde nævnt noget om kvaliteten af fedt. Det er nemlig ikke lige meget, hvilken vegetabilsk olie, du vælger.

Jeg ville tilføje “Du kan med fordel gå efter de koldpressede og uraffinerede olier, da du derved sikrer dig at de har mest næring og ikke er harske” eller noget i den stil. Derudover ville jeg også skrive, at man ikke skal stege vegetabilske olier ved for høj varme.

8. Spis mad med mindre salt

Dette er også et godt råd, som jeg er glad for, der er kommet med. Jeg ville dog også tilføje her, at når man endelig skal spise lidt mad med salt, så gå gerne efter en grovere salt som havsalt eller Himalayasalt, frem for den raffinerede bordsalt.

9. Spis mindre sukker

Dette er et rigtig vigtigt råd, som selvfølgelig også var med blandt de gamle 8 kostråd.

Her kan jeg især godt lide, at de har nævnt energidrikke i pjecen, for jeg har fornemmelsen af, at der er alt for mange unge mennesker, som drikker alt for mange energidrikke, uden at ane hvor meget sukker, der faktisk er i.

10. Drik vand

Uh ja, masser af vand skal vi have. Vand er jo faktisk den energikilde, som - næst efter luft - er den allervigtigste og mest kritiske, at få nok af.

Alt for mange mennesker går rundt og er dehydrerede, og det er tankevækkende, når man tænker på, at vi kun kan overleve ca. en uge uden vand, men en måned uden mad.

Der står i pjecen, at man skal drikke vand, når man er tørstig mellem måltiderne, men her ville jeg slette “når du er tørstig”. For sagen er, at når vi føler tørst, så er skaden faktisk allerede sket. Derfor bør man altid sørge for at drikke vand løbende over dagen.

Konklusion:

Alt i alt synes jeg, at det er nogle rigtig gode og fornuftige kostråd, som helt klart er en god optimering af de gamle. Jeg vil i hvert fald ikke være bange for at referere mine klienter til disse.

About Author

Jette Uhre er spisepsykologi-coach og mindful spisning-ekspert. Hun specialiserer sig især i at hjælpe kvinder med at give slip på overspisning og få et balanceret forhold til mad, sin krop og sig selv. Vil du vide mere om Jette, så besøg hendes hjemmeside: Jetteuhre.dk.

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.