Øvede skiløbere: Pukkelpiste-teknik
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Øvede skiløbere: Pukkelpiste-teknik

0

Føler du dig godt tilpas på alle pister og har styr på dine carvingsving. Så kan det være tid til at prøve kræfter med en mere udfordrende form for skiløb, pukkelpiste. Her får du nogle tips til hvordan du kommer i gang med, og bliver bedre til, at køre pukkelpiste.

At køre pukkelpiste er fysisk udfordrende og det kræver en god grundkondition og nogle stærke lårmuskler.

Samtidigt er det teknisk svært og du vil hurtigt mærke din skiteknik blive udfordret. At køre pukkelpiste vil lære dig meget om holdning, balance og vægtfordeling på ski. Det er på ingen måde nemt at køre pukler, til gengæld er det meget givende.

Fem faktorer, du skal være opmærksom på i puklerne:

Synsretning:

Dit syn er utroligt vigtigt i puklerne. Hvis du udelukkende stirrer hen på den næste pukkel, vil du hurtigt miste kontrollen. Det er vigtigt at kigge et par pukler frem. Så skal hjernen og kroppen nok sørge for at lagre informationerne. Dermed kan man indlede svingene tidligere og holde en højere fart gennem puklerne.

Holdning:

For at klare pukkelpisten hurtigst og mest effektivt, kræver det, at man fra start har den korrekte holdning. Når man har den rette holdning, så peger hoved, skuldre og hofte lige ned af bjerget. Knæ, ankler og fødder skal stå tæt sammen, men stadig være i stand til at bevæge sig uafhængigt af hinanden.

Dermed får man en meget kort afstand mellem skiene. Desto mere man kører i faldlinien i puklerne, desto tættere skal skiene være. Man skal holde en høj holdning, så der er plads til at benene kan bevæge sig op og ned på vej gennem puklerne.

Pukkelcarving:

Det er også i puklerne vigtigt at bruge skiens kanter. Ved at bruge kanterne kontrollerer man nemmest fart og rute ned gennem pukkelpisten. Til carving i pukkelpisten skal bevægelsen ske i underkroppen.

Overkroppen fastholdes i den rette holdning. Med det rette pres på kanterne, den rette holdning, vil benene automatisk bevæge sig opad, når man kører henover en pukkel.

Absorbering og stræk:

Fot at komme godt ned igennem puklerne, skal man have et effektivt absorbering og stræk. Ved absorbering kommer benene op mod overkroppen og puklen bliver absorberet. Man kan se det som et aktivt hæltræk op mod hoften.

Når man er på toppen og har absorberet puklen, fører man skiene ned af bagsiden på puklen og skyder hoften frem. Nu er man tilbage i udgangsposition og klar til næste pukkel.

Balance og vægtfordeling:

For at have den rette balance, kræver det, at man fra start af har den rette holdning. Ved optimale betingelser bør vægtfordeligen på pukkelpisten være 60/40.

60% af vægten på dalskien og 40% af vægten på bjergskien. Det er meget anderledes fra hvordan man fordeler vægten på pisten. Når betingelserne er suboptimale kan man ændre vægtfordelingen.

På samme tid skal man centrere vægte på skien. Så har du det bedste udgangspunkt for en god absorbering og et godt stræk.

Her er en virkeligt god video, som viser og forklarer teknikken, man skal bruge for at køre pukkelpiste:

Det er god træning, at bevæge sig ud i puklerne, og har man først fået styr på skiene i puklerne, er man uden tvivl blevet en bedre og mere alsidig skiløber.

About Author

Martin Schøber er en dedikeret offpiste skiløber. Om vinteren bor han i de østrigske alper i jagten på den bedste sne. Herfra blogger han om alt indenfor skimiljøet og driver sin webshop. I sommermånederne studerer han Ernæring og Sundhed på Suhrs Seminarium. Han driver webshoppen Blacksnow.dk samt bloggen Freeskiing.dk.

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.