Når du bruger energi, får du energi: Sådan bliver det en sund vane
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Når du bruger energi, får du energi: Sådan bliver det en sund vane

Denne artikel er betalt og lavet i samarbejde med de nævnte hjemmesider i artiklen.

Mange oplever, at det kan være svært at få godt gang i træningen. Når man kommer hjem fra arbejde er man muligvis træt, og denne træthed bliver kun mere og mere, indtil man går i seng. Men sådan behøves det ikke nødvendig at være – for når du bruger energi, så får du mere energi, ligesom at du får en gladere hverdag med mere overskud. Du har sikkert hørt lignende ord førhen, men det er, fordi det passer. Danskerne begår nemlig én stor fejl, når vi mærker efter og føler, at vi umuligt kan have energi til en løbetur, gåtur eller en tur i fitnesscentret. Du får nemlig ikke energien til det, før du kommer afsted.

Ligeledes får du heller ikke lysten til at komme afsted, hvis ikke du har det rette udstyr. Derfor bør du gøre dig selv den tjeneste at have udstyret i orden. Find et større udvalg af Nike-sko her, og kom godt i gang.

Alt bliver bedre, når du kommer afsted

Det kan lyde paradoksalt, at man får mere energi af at bruge energi. Men sådan forholder det sig nu engang – for der er ikke nødvendigvis tale om dit faktiske energiniveau. Når du ligger dig på sofaen efter arbejde eller efter aftensmaden, så falder dit blodsukker, og så bliver du træt. Men dette er ikke ensbetydende med, at du ikke har energien i kroppen; den skal bare frigives. Derfor er første råd til at få mere overskud i hverdagen at komme afsted, for herefter skal energien nok komme.

Sådan bliver dit energiforbrug en vane

Uanset hvordan du foretrækker at bruge din energi, så handler det i de fleste tilfælde om, at din løbetur, cykeltur eller fitness-tur bliver en vane. Hertil er der mange ting, som spiller ind; om din foretrukne aktivitet bliver en vane er et samlet resultat af gentagelser, motivation og personlighed. Personligheden gør sig naturligvis gældende i, at vi alle foretrækker forskellige ting. Når det så er sagt, så er motivation og gentagne oplevelser fælles for alle, hvis vi gerne vil have gang i en god og sund vane, som giver os mere energi i hverdagen.

I forbindelse med at have en vane, så er det ofte fortalt, at 21 gentagelser uden at ”misse en tur” gør det til en vane. Det er dog ikke hele sandheden, men der er alligevel en portion sandhed i det. Jo flere gange du kommer afsted, jo mere integreret bliver eksempelvis løbeturen i din hverdag. Dermed får du nemmere ved at komme afsted. Ligeledes betyder gentagelserne også, at du bliver bedre til det. Går du eksempelvis i fitnesscentret 21 dage i træk, så vil du automatisk blive bedre til flere øvelser, og få mere energi og glæde ved at være afsted. Heraf opstår der således også mere motivation, hvis du kommer afsted. Din vane er dermed godt på vej til at blive en del af din hverdag, som vil give dig mere overskud og glæde.