Vitamin: B9-vitamin (Folinsyre)
Deprecated: The $control_id argument is deprecated since version 3.5.0! in /var/www/fitness-guide.dk/public_html/wp-content/plugins/elementor/modules/dev-tools/deprecation.php on line 301

Vitamin B9 bliver også kaldt Folinsyre. Det er vitamin, som bliver dannet gennem en sund tarmflora.

Vitamin B9 bliver både omtalt som B9, folinsyre, folacin og folat. Vitaminet dannes via en sund tarmflora, og det er vandopløseligt.

Folsyre, folacin samt folat er betegnelserne for de naturlige fremstillede udgaver af vitaminet, mens folinsyre er den syntetiske udgave.

Hvor findes vitamin B9 i kosten?

I næsten alle fødevarer optræder vitaminet, men især i bælgfrugter, grønne grønsager samt lever, er indholdet højt.

Hvilken indflydelse har det på kroppen?

Folinsyre optræder i mange metaboliske processer. Det er bl.a. afgørende i forbindelse med kroppens proteinomsætning.

Herudover er det også vigtigt for bloddannelsesprocessen, fordi det medvirker til at producere røde blodlegemer. Vitamin B9 sørger også for bevaringen af hjernefunktionerne.

Det er nødvendigt for celledannelse og udvikling af fostret hos kvinder. Det medvirker bl.a. også til produktion af mavesyre.

Ydermere beskytter det mod homocystein, aminosyren, som ødelægger blodkarrene.

Hvad er den anbefalede dagsdosis?

Mænd og kvinder anbefales, at få 300 mikrogram dagligt. Kvinder i alderen 18 til 30 år behøver dog 400 mikrogram dagligt, mens gravide og ammende anbefales 500 mikrogram på daglig basis.