Succeshistorien: Sådan tabte 21-årige Thomas 48 kilo

Succeshistorien: Sådan tabte 21-årige Thomas 48 kilo

4

I denne første artikel i serien "Succeshistorien", får du et indblik i, hvordan 21-årige Thomas Ørts tabte sig mere end 48 kilo uden hjælp fra eksperter.

I første afsnit af artikelserien "Succeshistorien" skal du møde Thomas Ørts, der i dag er 21 år gammel.

På et år har han tabt hele 48 kilo. Det betyder, at han er gået fra at veje 148 kilo til at veje 100 kilo.

Han har i en ung alder døjet med dårligt selvværd og for mange kilo på kroppen, men han har ikke altid været overvægtig.

"I starten af mit liv, indtil jeg nåede til puberteten, har jeg været normalvægtig. Jeg har altid været kraftig bygget. Det har ligget i familiens gener. Men som så mange andre drenge i den alder, fik jeg en computer og trangen til at sidde foran den blev konstant større og større. Jeg har altid spillet både fodbold og håndbold. Fodbolden var i mine yngre dage, men håndbolden fulgte mig op gennem teenageårene, og jeg spillede også på et ganske fornuftigt niveau, hvor jeg trænede fire til fem gange om ugen."

Usund mad og stillesiddende fritid

Da Thomas blev ældre og trappede ned på motionen, mens han samtidig begyndte at spise mere usundt, tog han hurtigt mange kilo på.

"Når jeg sidder og tænker tilbage på, hvornår det gik galt, så ville jeg umiddelbart sige, at det var, da jeg fik den computer til min konfirmation, men den bære ikke hele skylden, for man bliver ikke overvægtig af at sidde ved en computer."

"Det tog først for alvor rigtigt fart, da jeg startede i 10. klasse i en anden by. Her stod det på bagerbrød to gange om dagen og samtidig blev sporten nedprioriteret. Grunden til at det hele kolliderede for mig, var at jeg kunne sidde hjemme foran en skærm, hvor folk ikke kunne se hvem de snakkede med, og på den måde respekterede de mig for den jeg var."

"Jeg kunne sidde foran computeren og udstråle masser af selvtillid ind igennem en mikrofon. Jeg kunne lyde som en fandens karl, og ingen kunne se hvem jeg i virkeligheden var. Det var et selvtillidsboost i en mørk tid. Men stadigvæk var det med til at gøre mig mere indelukket."

Dårligt selvværd og ikke-eksisterende kondition

Thomas Ørts er heller ikke bleg for at indrømme, at det fik store konsekvenser for hans hverdag, at han var overvægtig.

"Op igennem teenageårene blev jeg mere og mere indelukket, og jeg var konstant bange for ikke at gøre tingene godt nok. Jeg havde masser af selvtillid udadtil, men indvendig føltes det som om, at der var en tikkende bombe, som var ved at eksplodere - det var mit selvværd! Jeg har altid haft en del venner, og jeg har altid haft noget at give mig til, men nu når jeg ser tilbage, føler jeg egentlig lidt, at jeg har svigtet dem, idet de tit har skrevet: "Vil du ikke med til det ene og andet", hvor jeg har svaret blankt nej. Det har med garanti sendt de forkerte signaler til dem. Fysisk var jeg stor og kraftigt bygget og havde da en del muskelmasse, men min kondition var fuldstændigt væk. Jeg kunne knap nok lunte en kilometer, før jeg var ved at falde om. Så den eksisterede ikke."

Fjerde slankekur blev den første succesoplevelse

Den unge jyde fra Harboøre, der ligger 12 km nordvest for Lemvig, forklarer, at han tidligere i sit liv har forsøgt sig med en række slankekure.

"Jeg har prøvet at tabe mig mange gange. Det her er fjerde gang. Første gang var på egen hånd og det faldt hurtig til jorden igen. Anden gang var i samråd med en læge med kontrolvejning, men jeg dukkede aldrig op. Jeg var mentalt ikke indstillet på at jeg skulle på kur, selvom jeg godt vidste, at det var det rigtige at gøre. Tredje gang var i samråd med endnu en læge, og så skulle jeg til møde med en diætist, men her dukkede jeg heller aldrig op. Så fjerde gang var altså lykkens gang for mig. Jeg var super-motiveret mentalt, og havde et klart mål."

"Jeg droppede ud af lærerseminariet sidste år før sommerferien, fordi jeg ikke var klar til det. Jeg færdiggjorde dog første år. Jeg så herefter muligheden i at åbne et nyt kapitel i mit liv, da jeg skulle flytte hjem igen. Min kur startede faktisk en måned før, at jeg for alvor begyndte at smide nogle kilo. Jeg begyndte at forberede mig psykisk på at jeg skulle på kur. På den måde opbyggede jeg en ordentlig portion motivation og vilje, som kunne kickstarte det hele. For når jeg først er kommet i gang, stopper jeg ikke, før jeg har nået mit mål. Jeg valgte, at sætte en masse delmål undervejs, så det var lettere at nå målet."

Fokus på fremskridt og opbakning fra ven

"Det var især vigtigt for min motivation, at jeg blev ved med at overbevise mig selv om, at det var det eneste rigtige at gøre, og at jeg fortjente bedre end det jeg havde. Jeg tænkte hele tiden på de positive ting, der ventede mig, og derved blev jeg mere og mere motiveret til at fortsætte. Men jeg skal ikke tage al rosen for min motivation selv. Jeg har en god kammerat, som selv har stået i min situation. Han var dog langt fra så langt ude som mig, men han fungerede lidt som et forbillede for mig."

Thomas stod selv for kost og træning

Thomas har arbejdet så målrettet denne gang, at han også valgte, at stå for hele planlægningen af både kost og træning selv, så han selv kunne styre tempoet.

"Kost og træning har egentlig altid haft min interesse. Jeg har været håndboldtræner i en del år, og der igennem har jeg lavet løbeprogrammer bl.a. I forbindelse med opbygningen af grundviden omkring træning og kost, fik jeg også mange råd fra venner og familie, og dernæst søgte jeg selv en del informationer over nettet, når jeg skulle lave nyt træningsprogram og prøve nogle nye øvelser."

"Som tidligere nævnt, har jeg brændt både læger og diætister af, og jeg er ret så overbevist om, at jeg ville gøre det igen. Så valgte jeg, at sætte mig fornuftigt ind i tingene, og så startede jeg ellers stille og roligt. Kosten var ikke så svær. Alle ved jo godt at kylling og salat er væsentligt sundere end pomfritter og pølser. Så lidt logisk tankegang krydret med lidt basisviden, så kørte toget."

"Jeg tror ikke, at en professionel diætist eller personlig træner kunne have gjort det mere effektivt for mig. Jeg er ikke så god til at lytte, og jeg vil gerne køre mit eget show. Jeg er ikke så meget til faste rammer, og hvis jeg vil have en pose vingummi, så tager jeg en pose vingummi. Pointsystemer, opmålinger og lignende det ikke lige mig."

Klar strategi fra starten

Thomas Ørts havde en klar strategi fra starten af sin træning, der betød, at han gerne ville beholde sin muskelmasse, men samtidig sige farvel til det alt det fedt, som han var i overskud af på sin krop.

"Strategien var fra start at beholde den muskelmasse, som jeg vidste jeg havde, og i stedet for bare at fedtforbrænde, valgte jeg at styrketræne lige så meget. Mange mener, at det var fuldstændigt håbløst, hvad jeg havde gang i. Man blev nødt til at give efter og lade musklerne forsvinde.”

Når man begynder med at træne for alvor er man ofte meget motiveret, hvilket Thomas også oplevede, men han mærkede også hurtigt, at det galt om at holde fokus, for at opnå gode resultater på mindst muligt tid.

Han var overmotiveret i starten

”I starten var jeg lidt for overmotiveret, og det blev til lidt for mange sms’er, mens jeg trænede og lidt for meget snak med de andre, men jeg kom igennem programmet. Dengang kunne jeg godt bruge tre timer på at træne.”

”I dag har jeg taget ved lære og bruger maksimalt to timer i centeret om dagen. Jeg kører det man kalder et tre dagssplit, hvor jeg træner bryst og triceps mandag, skulder, nakke og ben om tirsdagen og onsdag er det ryg og biceps. Dertil cykler jeg en halv time hver dag udelukkende for fedtforbrænding.”

Mindre krise i december 2010 gav julelys i øjnene

Da kiloene efterhånden forsvandt og Thomas var inde i en god rutine, fik han pludselig et stort problem, men det banede vejen for en ny succesoplevelse.

”Omkring jul sidste år, da jeg var godt halvvejs igennem min kur, havde motionscenteret lukket i fire dage, og jeg troede jo inderligt at jeg skulle dø. Jeg har altid hadet at løbe, med mindre jeg havde en bold foran mig.”

”Men da min søster spurgte mig for femte gang, så sagde jeg ja, og så løb vi 3,5 kilometer, og jeg tænkte: ”Det var sgu satans. Jeg er ikke engang smadret”. Næste dag tog jeg en pause, hvor jeg slappede af. Dagen efter besluttede jeg mig for at løbe en lang tur. Jeg løb 8,5 kilometer og var ikke død. Jeg ved godt sneglene i vejkanten overhalede mig, men jeg løb! Sådan nogle småting spiller en stor rolle, når man er på kur - det skaber motivation.”

Seks måltider om dagen

"I starten var mit hovedmål at nedsætte indtaget af mad. Jeg spiste som en bjørn og jeg skulle derfor til at spise som et normalt menneske. Og så prøvede jeg at få lidt salat ind i stedet for kartofler, og jeg spiste kun grov ris og grov pasta. Derefter begyndte jeg stille og roligt at nedsætte kalorieindtaget, mens portionerne blev mindre."

"I dag spiser jeg seks måltider om dagen. Nogle vil nok mene, at jeg spiser ensformigt i dag, men så længe det ikke går mig på, så er det godt nok. Til morgenmad får jeg Kellogg's All-Bran. Jeg synes, at det lægger en god bund. Om formiddagen hakker jeg et par stykker frugt, som jeg spiser. Til frokost får jeg ofte kylling og salat eller nogle specielt bagte boller med kyllingepålæg i. Om aftenen står den igen på kylling og salat."

"Jeg vil dog lige understrege, at jeg nogle andre dage også godt kan finde på at spise noget andet kød, for at variere. Det sker også engang i mellem, at jeg tager det, man kalder for et cheap meal, altså en kaloriebombe. Det renser så dejligt ud. Herudover drikker jeg to Coca Cola Zero om dagen."

Vægttab på 48 kilo

”Som det fremgår tydeligt har jeg valgt, at køre mit eget show og tage chancen, og jeg er ganske tilfreds med det nuværende resultat. Status i dag er at jeg har tabt mere end 48 kilo på et år, samtidig med at jeg har bevaret min muskelmasse.”

Det gælder nu for Thomas om, at han ikke må hvile på laurbærrene, selvom han er meget glad for det hidtidige resultat.

”Motivationen er rigtig stor spiller i denne forbindelse. Det gælder om at gøre alting til en vane, og så åbne ørene for alle de komplimenter, som du får. Min største motivation opstod, da jeg fik en kæreste. Da jeg fik hende, så vidste jeg med det samme, at det var det rigtige, jeg var i gang med. Hun støtter mig og hjælper mig med alt. Hun er den største motivationsfaktor i mit liv. Jeg fik hende ved at gå på kur og det har ændret mig.”

Næste mission: Nu vil han hjælpe andre!

I dag gælder det om for Thomas Ørts at fastholde sin nye livsstil, og han har allerede tænkt på, hvordan han kan hjælpe andre med at opfylde deres personlige målsætninger.

”Nu er der en masse, der fysisk har ændret sig i min krop. Det gør at jeg godt kan spise en pizza en enkelt gang uden at se, at vægten er steget med 400 gram dagen efter. Jeg spiser sundt og dyrker en masse motion, som så mange andre. Jeg skal på kursus til oktober, hvor jeg skal være fitnessinstruktør og forhåbentligt kan jeg derved hjælpe mange andre igennem det, som jeg har været igennem,” forklarer Thomas.

Biografi skal motivere og inspirere

Foruden jobbet som instruktør, er Thomas også i gang med at skrive en bog, som han håber, kan være med til at motivere og inspirere andre både unge som voksne.

Bogen vil indeholde hans livshistorie som overvægtig, tiden før, under og efter kuren samt hans kostplaner og træningsprogrammer.

Et sidste skud motivation

Han fastslår samtidig, at han har fået det meget bedre i dag både hans humør og hans interesse i at begå sig endnu mere socialt er steget markant.

Thomas Ørts forklarer også, at han ikke har nogen planer om at trappe ned for to timers træning fem dage om ugen, mens han fastslår: ”Når man gør alt til en vane, bliver det hele meget lettere.”

Han slutter interviewet med en peptalk: ”Når det kan lykkes for mig, kan det lykkes for alle. Så det er bare om at komme i gang, selvom det føles svært. Der er en dør, der venter på at blive åbnet forude.”

Thomas Ørts’ fem gode råd til personer, der ønsker, at ændre deres livsstil:

1. Lad være med at gå på kur, inden du er mentalt klar til det. Ellers spilder du bare din tid.

2. Jeg satte mig selv ind i tingene. Se om du kan gøre det samme, hvis ikke, så søg råd hos en, der rent faktisk kan hjælpe dig, og ikke blot nøjes med at fortælle dig, at du skal tabe dig. Personen skal hjælpe dig på vej.

3. Man må godt synde engang i mellem. Undlad at blive fanatisk.

4. Selvom det hele oftest føles som om, at det går den forkerte vej, så bliv ved. Du skal bare over muren!

5. Udnyt de forskellige små positive elementer, der kommer frem. Kan du løbe et minut længere end sidste uge? Det betyder fremskridt! Det motiverer dig til at kigge på positive elementer og fortsætte arbejdet.

Har du selv en succeshistorie, som du gerne vil fortælle for at motivere og inspirere andre, så tag kontakt til Fitness-guide.dk-redaktionen på følgende mail: Kontakt@Fitness-guide.dk.

About Author

Vi skriver både fitness nyheder og større artikler omkring en masse forskellige emner inden for træning og sundhed. Hvis du er på jagt efter gode tilbud, kan du finde nogle her:Proteinpulver - FiveFingers - Fitnesscentre

4 kommentarer

  1. Kasper N Nielsen on

    Du er for vild Thomas. Dyb respekt til dig. Hilsen Kasper ;p
    og tak for hjælp i centeret 😀

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.