Stress er et voksende samfundsproblem

Det kan næppe være gået manges næser forbi, at der over de senere år, er kommet større fokus på sundhed og træning. Ugentligt kan man i medierne læse om nye undersøgelser, kostråd og træningsmetoder der kan forbedre og forlænge livet.

Selvom det måske ikke er den bedste følelse når træningen eller løbeturen står på, kender mange følelsen af velvære, der rammer en efter en veludført træningssektion. Det giver i mange tilfælde en bedre selvfølelse og en bedre nattesøvn, som så igen giver mere overskud den følgende dag.

Der er ingen tvivl om, at fysisk aktivitet er godt for det fysiske helbred, men der er delte meninger om træningen har gavnlige effekter for det mentale helbred. Nogle undersøgelser viser, at mild eller moderat depression faktisk kan trænes væk med fysisk aktivitet, mens andre mener, at det kun er konditallet der bliver forbedret – og ikke den mentale tilstand.

Vi er blevet mere opmærksomme på det mentale helbred

Stress har også over de senere år, gjort sit indtog i den danske bevidsthed og er nærmest gået hen og blevet en folkesygdom. Det moderne samfund vi lever i, med mange forventninger til os selv og vores omgivelser, og hvor job, familie og venner alt sammen skal presses ind i en stram kalender mellem børnepasning og madlavning, får flere og flere til at gå ned med stress.

Især unge mennesker lider mere og mere af stress, og har svært ved at slappe helt af, da tankerne ofte kræser om det store forventningspres – oftest pålagt af dem selv – for at få gode karakterer i skolen og sikre sig en god fremtid.

Når mennesker bliver stresset, stiger blodtrykket og kolesteroltallet i kroppen. Den modsatte effekt har motion. Det er velkendt, at stress kan have alvorlige konsekvenser som f.eks. depression, angst og hjertekarsygdomme. Det er derfor utroligt vigtigt, at vide hvordan man håndterer stress, så det har mindst mulig indflydelse på ens velvære.

Teknikker kan hjælpe mod stress

Enkle teknikker kan hjælpe med at få en mindre stressende dag og dermed give mere overskud. En ting der er vigtigt, for at undgå stress, er, at planlægge sin dag. Står man op om morgenen, og ikke præcist har planlagt hvordan dagen skal forløbe, kan det nemt bringe en i stressede situationer. Men kan derfor med fordel lave en lille liste hver aften, hvor man planlægger og prioriterer næste dags opgaver.

Ligeledes kan det være en god ide at lave noget mentaltræning. Det kan f.eks. være i form af meditationsøvelser eller yoga. Her laver man blandt andet vejrtrækningsøvelser og lærer at holde bedre styr på tankemyldret.

Nyd livet med et klart og lyst sind

Lav seriøse bettings med NordicBet og du ved hvor vigtigt det er, at kunne holde hovedet koldt i stressede situationer. Mange kender følelser af at have spillet på uafgjort i topkampen i Premier League, og sidde på det yderste af stolen og bide negle, når uret nærmer sig de 90 minutter og hjemmeholdet stadig mangler at score et enkelt mål før gevinsten er i hus.

I sådanne situationer, hvor frygten for et eventuelt tab af sin indsats tiltager, kan stressen sætte ind og man risikerer at foretager uovervejede beslutninger – som f.eks. at lave et kontrabet på en anden kamp, som man ikke har meget kendskab til, i håbet om at hente det tabte tilbage. Falder begge væddemål vil man ærgre sig gul og grøn, og det påvirker selvfølgelig ens humør.

At kunne holde hovedet koldt og ikke lade sig stresse, er også en meget vigtig ingrediens for at kunne blive en god live better. Live betting kan være stressende, da der hele tiden er episoder i en kamp, som kan have indflydelse på resultatet og ens spillekupon.

På de fleste store fodboldkampe, er det ofte muligt at spille på utallige live markeder, mens kampen er i gang. For at finde de helt rigtige odds og væddemål, er det vigtigt, at kunne holde fokus og ikke lade sig stresse over endnu et gult kort til favoritholdet. Har man en velafbalanceret mental tilstand, er det lettere, at se de muligheder et gult kort giver for at lave nye bets, i stedet for at blive nervøs og stresset og måske begynder at lave uhensigtsmæssige kontrabets.