Den store guide til særligt sensitive

Den store guide til særligt sensitive

0

Særligt sensitiv - guide til særligt sensitive personerHar du svært ved at håndtere de følelser, der hober sig op indeni dig? Måske føler du, at du ikke passer ind? Du er langt fra den eneste, som har det sådan. Og måske er du særligt sensitiv. Bliv klogere her.

For en særligt sensitiv person fylder indtryk, lyde, følelser og andre mennesker meget mere end hos personer, der ikke er særligt sensitive.

Det gælder både triste ting og dejlige ting som ferier og fester. En særligt sensitiv person bliver hurtigere “mættet” og har brug for ro, og derfor er det vigtigt, at han eller hun lærer at passe på sig selv.

Hvad vil det sige at være særligt sensitiv?

Som særligt sensitiv reagerer du hurtigere end andre på indtryk fra omgivelserne eller din krop. Du kan blandt føle dig belastet af:

  • Lugte
  • Lyde
  • Smerte
  • Tidspres
  • Uro
  • Forandringer
  • Stemninger
  • For meget socialt samvær


Et kendetegn er en følsom hjerne, der gør, at sensitive personer sanser ting på en anden måde og nemmere end andre føler sig stressede eller overvældede. De er letpåvirkelige, registrerer andres små signaler, bliver hurtigt udmattede og kan være følsomme over for kritik.

Er det en sygdom at være særligt sensitiv?

Omkring 20 procent af alle mennesker er særligt sensitive. Det er ikke en sygdom og kan ikke som sådan helbredes, men er du sensitiv, skal du huske at tage nogle hensyn til dig selv og holde pauser - lidt før andre i familien eller omgangskredsen vil have brug for det.

Hvorfor er jeg særligt sensitiv?

Der kan være flere grunde til, at du er særligt sensitiv. Det kan tit være noget arveligt, så en af eller begge dine forældre har det på samme måde som dig. Men det kan også skyldes en svær eller meget stresset opvækst.

Særligt sensitive personer kan føle sig lidt anderledes, fordi de simpelthen ”føler mere” og stærkere end andre. De er sårbare, aflæser andre mennesker, bider mærke i detaljer og reagerer stærkere på nye indtryk end andre og bliver lettere overanstrengt.

Er der noget godt ved at være sensitiv?

Der er masser af gode egenskaber ved at være særligt sensitiv. Som særligt sensitiv er du intuitiv, engageret, omsorgsfuld, god til andres følelser, og du får stærke sanseindtryk.

Du er måske også optaget af social retfærdighed og uretfærdighed, og du tænker over konsekvenserne af dine handlinger.

En særligt sensitiv person er typisk en meget god og loyal ven. Du holder af dybe venskaber, du er god som ven og god til at aflæse andres følelser og spørge ind til dem, selv om de kan virke generte.

Lykkebarometeret hos særligt sensitive er komplekst, og du kan føle dig mere lykkelig og mere ulykkelig end andre. Det er derfor utroligt vigtigt, at du ved, hvad du skal gøre som særligt sensitiv, så du bedst muligt tackler de forskellige situationer i hverdagen.

Særligt sensitiv som teenager

Som teenager er der en masse, du skal tage stilling til. Du opfatter dig selv som anderledes end andre, og selv det mindste kan virke uoverskueligt. Måske føler du dig enten ensom eller ikke rigtigt forstået.

I skolen eller på din uddannelse kan du præstere godt, når du har overskud til det, men du har svært ved at gå til eksamen, fordi du frygter det værste. Det er en god idé at komme angsten i forkøbet med grundig forberedelse og at skrue en smule ned for ambitionsniveauet, så nervøsiteten ikke tager overhånd. Læs mere om at håndtere eksamensangst her.

Særligt sensitive teenagere kan være svære at være kærester med, fordi de føler så meget. Alle sanser kommer på overarbejde. Forelskelsen kan være intens, og du kan blive sårbar. Giv derfor dig selv ro og tid til at tænke og mærke efter, når du har behov for det, så du kan føle dig tryg.

Særligt sensitiv og socialt samvær

Som særligt sensitiv er du meget følsom over for kritik og har svært ved at håndtere en hård tone. Du skal derfor ikke presses ret meget, og tit er det rarest for dig at kunne observere det hele lidt på afstand til at starte med.

Du når hurtigere til et punkt, hvor du ikke kan rumme mere. Det kan for eksempel være svært på ferie, lejrskole, efterskole eller lignende, hvor du skal være social i lang tid ad gangen.

De fleste er indadvendte, men andre er udadvendte. Fælles for dem er, at de studerer andre mennesker længe. De særligt sensitive og indadvendte har behov for mere alenetid end de særligt sensitive og udadvendte.

Generelt er alenetiden en god tid, som man har meget brug for.

Hvordan skaber jeg trygge rammer?

Særligt sensitive har brug for trygge rammer og personer at knytte sig til. De har brug for plads til at kunne trække sig tilbage og ro til at finde sig selv – især hvis der er uro blandt venner eller i klassen.

Det er meget vigtigt, at du som sensitiv lærer, hvornår nok er nok, så du kan stoppe op og passe på dig selv. Lytter du ikke, kan det i værste tilfælde føre til stress, depression og angst.

About Author

Vi skriver både fitness nyheder og større artikler omkring en masse forskellige emner inden for træning og sundhed. Hvis du er på jagt efter gode tilbud, kan du finde nogle her:Proteinpulver - FiveFingers - Fitnesscentre - Fitness-magasiner

Hvad er din kommentar?

Få besked via e-mail, når der kommenteres. Du kan også abonnere uden at kommentere.